Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksellä yhteyksiä lapsen myöhempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lisäksi verrattiin varhaisen kielen ja kommunikaation kehityksen huolta omaavien lasten ryhmää verrokkeihin, joilla viivettä ei oltu todettu myöhemmässä toiminnanohjauksessa ja itsesäätelytaidoissa.
Tutkimus oli osa Jyväskylässä vuonna 2003 alkanutta Esikko-projektia, jossa tutkittiin lasten (n = 514) esikielellistä kommunikaatiota ja kielen kehitystä, ja joka jatkui vuonna 2007 Tomera-hankkeena, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisiä ja sosiaalisia taitoja, tarkkaavaisuutta, itsesäätelykykyä ja käyttäytymisen ongelmia 2-, 3-, ja 5-vuotiaana. Aineisto kerättiin vanhempien kyselyillä lukuun ottamatta 2- ja 3-vuootiaana toteutettuja testauksia. Aineiston analyysissä käytettiin korrelaatioanalyysia ja ryhmävertailuja.
Tutkimus osoitti, että erityisesti 15 ja 18 kuukauden ikävaiheissa lasten esikielellisillä taidoilla näytti olevan yhteys myöhempiin toiminnanohjauksen taitoihin - puheen tuottamisella sekä ymmärtämisen taidoilla näyttäisi olevan eniten yhteyksiä. Lisäksi ryhmävertailuissa löytyi viitteitä siitä, että varhaisen kielen kehityksen huolen laadulla oli yhteyttä lapsen myöhempiin toiminnanohjauksen taitoihin.
Tämä tutkimus antaa lisätietoa kielen kehityksen yhteyksistä käyttäytymisen eri osa-alueisiin. Tutkimus luo ymmärrystä varhaisen kielen ja kommunikoinnin arviointiin ja lapsen itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitojen kehitykseen ja tukemiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
Hanka, Johanna (2017)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä ... -
Varhaisen kielen kehityksen yhteys koulutusvalintoihin ja työttömyyteen 20-vuotiaana
Ilvonen, Jenni (2023)Varhaisilla kielen kehityksen vaikeuksilla on todettu olevan yhteys heikompaan lukutaitoon. Lukutaidon on puolestaan todettu olevan pohjana myöhemmälle oppimiselle ja kouluttautumiselle, jotka ovat yhteydessä myös ... -
Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
Vienonen, Anna-Reetta (2020)Tämän maisterintutkielman aiheena on varhainen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys kaksimodaalisessa kaksikielisyydessä. Lapsen kielen kehitykseen vaikuttavat useat yksilölliset tekijät kuten kieliympäristö ... -
Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
Heikintalo, Outi; Viianen, Johanna (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja ...