Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana Leikitään ja keskitytään (LeKe)- hanketta. LeKe-interventiossa pyritään tukemaan lasten itsesäätelytaitoja vanhempien ja lasten yhteisellä, päivittäisellä leikkimisellä.
Tämän määrällisen tutkimuksen tutkimusaineisto koostui Leikitään ja keskitytään- interventioon osallistuneiden perheiden täyttämistä taustatietolomakkeista (n=111) ja leikkipäiväkirjoista (n=5488). Tutkimuksessa selvitettiin, mitä leikkejä interventioon osallistuneet perheet leikkivät sekä erosivatko interventioon osallistuneiden 3 -, 4 -ja 5-vuotiaiden kanssa leikityt leikit toisistaan. Tarkasteltavana oli myös perheiden leikkimiseen käyttämä aika ja sen muutos intervention aikana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Leikitään ja keskitytään -intervention kaikkia leikkejä leikittiin ainakin jonkin verran. Perheet leikkivät mieluummin hienomotorisia ja kognitiivisia leikkejä kuten muistipeli sekä piirtäminen ja vähiten liikunnallisia leikkejä kuten tähtihyppy sekä loikkiva sammakko. Leikityt leikit eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi toisistaan LeKe- interventioon osallistuneiden eri ikäisten lasten välillä. Myöskään perheiden intervention aikana leikkimiseen käyttämässä ajassa ei ollut tilastollisesti merkitsevää muutosta. Mielenkiintoista olisi jatkotutkimuksena selvittää voidaanko interventiolla pidemmällä ajanjaksolla vaikuttaa lapsen ja vanhemman väliseen leikkiin ja leikkiaikaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn
Moisio, Päivi; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen ... -
Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
Heikintalo, Outi; Viianen, Johanna (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja ... -
Lapsen kehityksen seuranta neuvolassa Lene-menetelmällä
Valtonen, Riitta; Ahonen, Timo; Lyytinen, Paula (Suomen lääkäriliitto, 2004)Lähtökohdat -- Kehityksen ongelmat alkavat herkästi laajeta kietoutuen mm. lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen, ja siksi tukitoimien järjestäminen jo varhain olisi tärkeää. Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arvio ... -
Lene - leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä lastenneuvoloille
Valtonen, Riitta; Mustonen, Kirsi; Ahonen, Timo (Suomen lääkäriliitto, 2000)Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä (Lene) sisältää seulontaluonteiset tutkimukset 2,5, 3-, 4-, 5- ja 6-vuotiaille. Sitä on kehitelty ja tutkittu viiden vuoden aikana lastenneurologisessa ... -
Muumit ja suuri tunnetulva : Muumilaakson tarinoissa esiintyviä tunteiden juonirakenteita sekä leikki-ikäisten lasten tunteita käsitteleviä teemoja
Mäkelä, Heidi (2014)Heidi Mäkelä (2014). Muumit ja suuri tunnetulva: Muumilaakson tarinoissa esiintyviä tunteiden juonirakenteita sekä leikki-ikäisten lasten tunteita käsitteleviä teemoja. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.