Vuorovaikutukselliset aloitteet varhaiskasvatuksen pukemistilanteissa
Vuorovaikutus on ihmislajille tyypillistä, sekä yhteisen toiminnan toteuttamiselle välttämätöntä toimintaa, jonka tarkoituksena on välittää tietoa yksilöltä toiselle viestien välityksellä. Varhaiskasvatus on lapsille tyypillinen ympäristö, jossa vuorovaikutustaitoja harjoitellaan arjen tilanteissa, kuten päivän ulkoiluun siirtymissä. Aikaisemmat varhaiskasvatuskontekstin vuorovaikutukseen kohdistetut tutkimukset ovat keskittyneet ohjattuun toimintaan, vaikka siirtymiin kuluu jopa enemmän aikaa kuin ohjattuun toimintaan. Tutkimuksen kohteeksi valittiin suomalaisen varhaiskasvatusryhmän ulos siirtymän vuorovaikutukselliset aloitteet. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018 luonnollisesta varhaiskasvatuksen pukemistilanteesta kerätyn videoaineiston pohjalta, laadullisia menetelmiä noudattaen. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin vuorovaikutusketjujen luonnetta, aiheita ja aloittajia. Tutkimuksessa todettiin aikuisten hallitsevan varhaiskasvatuksen pukemistilanteen vuorovaikutusta omilla viesteillään, jotka liittyvät sisällöltään tavalla tai toisella vaatteisiin ja niiden pukemiseen. Suurin osa aikuisten ja lasten tekemistä vuorovaikutuksellisista aloitteista johti pitempikestoiseen vuorovaikutukseen. Lasten tuotteliaista ja torjutuista aloitteista yli puolet yhdistelivät sekä kielellisiä että ei-kielellisiä viestintäkeinoja. Lasten keskinäisiä keskusteluja oli huomattavan vähän, alle kolme prosenttia kaikista tilanteen aloitteista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
Tuikka, Milla (2018)Tämä tutkimus tarkasteli 10 kuukauden ikäisen, varhaiskasvatuksen juuri aloittaneen lapsen ja hänen päiväkotiryhmänsä kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Tarkempana kiinnostuksenkohteena olivat kummankin osapuolen tekemät ... -
“No periaatteessa minun tiedossani se aika lailla on”: Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa
Kuukka, Anu; Siippainen, Anna; Alasuutari, Maarit (Prologos ry, 2019)Kunnilla on laissa säädetty velvollisuus antaa huoltajille tietoa erilaisista varhaiskasvatuksen vaihtoeh- doista. Tätä tiedottamista kutsutaan palveluohjaukseksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan huoltajan ja kunnan ... -
Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
Lilleberg, Iida (2019)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.