dc.contributor.advisor | Böök, Marja Leena | |
dc.contributor.author | Turunen, Anne Elina | |
dc.date.accessioned | 2019-08-29T06:18:21Z | |
dc.date.available | 2019-08-29T06:18:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65354 | |
dc.description.abstract | Vuorovaikutus on ihmislajille tyypillistä, sekä yhteisen toiminnan toteuttamiselle välttämätöntä toimintaa, jonka tarkoituksena on välittää tietoa yksilöltä toiselle viestien välityksellä. Varhaiskasvatus on lapsille tyypillinen ympäristö, jossa vuorovaikutustaitoja harjoitellaan arjen tilanteissa, kuten päivän ulkoiluun siirtymissä. Aikaisemmat varhaiskasvatuskontekstin vuorovaikutukseen kohdistetut tutkimukset ovat keskittyneet ohjattuun toimintaan, vaikka siirtymiin kuluu jopa enemmän aikaa kuin ohjattuun toimintaan. Tutkimuksen kohteeksi valittiin suomalaisen varhaiskasvatusryhmän ulos siirtymän vuorovaikutukselliset aloitteet. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018 luonnollisesta varhaiskasvatuksen pukemistilanteesta kerätyn videoaineiston pohjalta, laadullisia menetelmiä noudattaen. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin vuorovaikutusketjujen luonnetta, aiheita ja aloittajia. Tutkimuksessa todettiin aikuisten hallitsevan varhaiskasvatuksen pukemistilanteen vuorovaikutusta omilla viesteillään, jotka liittyvät sisällöltään tavalla tai toisella vaatteisiin ja niiden pukemiseen. Suurin osa aikuisten ja lasten tekemistä vuorovaikutuksellisista aloitteista johti pitempikestoiseen vuorovaikutukseen. Lasten tuotteliaista ja torjutuista aloitteista yli puolet yhdistelivät sekä kielellisiä että ei-kielellisiä viestintäkeinoja. Lasten keskinäisiä keskusteluja oli huomattavan vähän, alle kolme prosenttia kaikista tilanteen aloitteista. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pukemistilanne | |
dc.subject.other | kielelliset viestit | |
dc.subject.other | ei-kielelliset viestit | |
dc.title | Vuorovaikutukselliset aloitteet varhaiskasvatuksen pukemistilanteissa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201908293960 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | aloitteet | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |