University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lilleberg, Iida
Date
2019
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan paras mahdollinen tuki lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän yhteistyön puitteissa kasvatusnäkemyksistä käytävien keskustelujen merkityksiä ja toteutumistapoja, ilmenemistä kasva-tusyhteistyössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kasvatusyhteistyön yhteisten kasvatusnäkemysten merkitykset nousivat esiin niin haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien puheissa kuin tutkimuksen viitekehyksenkin puolelta. Tulokset osoittivat yhteisten kasvatusnäkemysten olevan merkityksellinen osa onnistunutta kasvatusyhteistyötä. Vastauksista voidaan todeta, että kasvatusnäkemyksistä käydään keskustelua arjen kohtaamisissa ja suunnitelluissa tapaamisissa jatkumollisen keskustelun muodossa. Tuloksista voi päätellä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lapsen huoltajien kasvatusnäkemyksistä käydylle keskustelulle annetun painoarvon varhaiskasvatuksessa, kun siihen varatun ajan riittämättömyys nousi esille yhteistyön haasteita nimettäessä. ...
Keywords
kasvatusnäkemys kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus huoltajat vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905102527

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen ammattilaisten tunnistamat haasteet huoltajan osallisuudelle ja sen vahvistamismahdollisuudet kasvatusyhteistyössä 

    Kontio, Risto (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset ja kokemukset huoltajien osallisuudesta päiväkodin ja kodin välisessä kasvatusyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ...
  • Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta 

    Mikkonen, Anssi (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa 

    Rousi, Auni; Kantola, Johanna (2020)
    Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa ...
  • "Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta 

    Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)
    Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ...
  • Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa 

    Heikkinen, Annika; Kemppinen, Julia (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre