“No periaatteessa minun tiedossani se aika lailla on”: Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa
Kuukka, A., Siippainen, A. & Alasuutari, M. (2019) “No periaatteessa minun tiedossani se aika lailla on”: Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja, 2019, 22-35.
Date
2019Kunnilla on laissa säädetty velvollisuus antaa huoltajille tietoa erilaisista varhaiskasvatuksen vaihtoeh-
doista. Tätä tiedottamista kutsutaan palveluohjaukseksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan huoltajan ja
kunnan palveluohjauksen työntekijän välisiä puhelinkeskusteluja. Palveluohjauskeskusteluja tutkitaan
institutionaalisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Institutionaaliselle vuorovaikutukselle on ominaista
osallistujien roolien muotoutuminen vuorovaikutuksen edetessä (esim. Drew & Heritage, 1992). Ar-
tikkelissa kiinnitämme huomion vuorovaikutukseen osallistujien tiedollisiin suhteisiin hyödyntämällä
tietämisen alueen käsitettä (Heritage, 2012). Artikkelissa tutkitaan, miten palveluohjauksen työntekijän
tiedollinen asema rakentuu vuorovaikutuksessa huoltajan kanssa ja minkä tiedon tulkitaan keskusteluis-
sa kuuluvan työntekijän tietämisen alueeseen. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen palveluohjauksen
puhelinkeskustelujen tallenteista (n=24), joiden analyysi pohjaa diskurssianalyyttiseen tarkasteluun.
Työntekijän tietämisen alueen kuvataan muodostuvan tiedon tarjoamisen, tiedonannon vaiheittaisuu-
den ja tietämisen oikeutuksen kokonaisuudesta. Tiedon tarjoaminen ja samalla työntekijän ammatillisen
tietämisen alue käsitti kunnan varhaiskasvatuspalveluita koskevan perustiedon. Lisäksi siihen katsottiin
kuuluvan huoltajien työtilanne, minkä seurauksena puhelinkeskusteluja sävytti työelämäorientoitunei-
suus. Sen sijaan niihin ei juurikaan sisältynyt keskustelua lapsesta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- 2019 [9]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“No periaatteessa minun tiedossani se aika lailla on” : Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa
Kuukka, Anu Katriina; Siippainen, Anna; Alasuutari, Maarit (Prologos ry, 2019)Kunnilla on laissa säädetty velvollisuus antaa huoltajille tietoa erilaisista varhaiskasvatuksen vaihtoehdoista. Tätä tiedottamista kutsutaan palveluohjaukseksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan huoltajan ja kunnan ... -
Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
Korppi, Marika; Latvala, Johanna (2010)Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten ... -
Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Niemi, Jenna (2021)Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. ... -
Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
Virtanen, Anna; Runtti, Soile (2017)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja ...