”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne sekä varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi ovat olleet viime aikoina suuria keskustelunaiheita. Tutkimus toteutettiin poikittaisena laadullisena tutkimuksena ja siinä oli fenomenografisen tutkimussuuntauksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja niiden kysymykset liittyivät varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiin työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Kaikkien haastateltavien kanssa keskusteltiin samoista teemoista, mutta lisäkysymyksiä kysyttiin tarvittaessa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat hyvä työyhteisö, hyvä johtaminen, lasten kanssa työskenteleminen, työtä tukevat resurssit, ammatillinen kehittyminen ja hyvät fyysiset työolosuhteet. Tutkimustulosten mukaan huono johtaminen, arvostuksen puute, fyysinen kuormittavuus, resurssien puute, tukea tarvitsevat ja haastavat lapset, toimimaton työyhteisö sekä työn hajanaisuus olivat varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että osa opettajien työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä ovat sellaisia, joihin voidaan vaikuttaa työyhteisöstä käsin. Kaikkia työhyvinvointiin liittyviä ongelmia ei kuitenkaan pystytä korjaamaan ainoastaan työilmapiiriä tai johtajuutta parantamalla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4767]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista
Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Sirvio, Katja; Hjelt, Hanna; Fonsén, Elina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Varhaiskasvatusta on viime vuosina kehitetty voimakkaasti ja sen laatu on noussut tarkastelun keskiöön. Laatuun on pyritty vaikuttamaan laajoilla uudistuksilla varhaiskasvatuksen lainsäädännössä. Uudistukset kohdistuvat ... -
Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
Herranen, Vilma (2023)Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien työssä jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sekä työn kuormittavuus ovat johtaneet heikentyvään työhyvinvointiin. Loppuun palaminen ja heikko työhyvinvointi näyttäytyvät ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ...