”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne sekä varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi ovat olleet viime aikoina suuria keskustelunaiheita. Tutkimus toteutettiin poikittaisena laadullisena tutkimuksena ja siinä oli fenomenografisen tutkimussuuntauksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja niiden kysymykset liittyivät varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiin työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Kaikkien haastateltavien kanssa keskusteltiin samoista teemoista, mutta lisäkysymyksiä kysyttiin tarvittaessa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat hyvä työyhteisö, hyvä johtaminen, lasten kanssa työskenteleminen, työtä tukevat resurssit, ammatillinen kehittyminen ja hyvät fyysiset työolosuhteet. Tutkimustulosten mukaan huono johtaminen, arvostuksen puute, fyysinen kuormittavuus, resurssien puute, tukea tarvitsevat ja haastavat lapset, toimimaton työyhteisö sekä työn hajanaisuus olivat varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että osa opettajien työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä ovat sellaisia, joihin voidaan vaikuttaa työyhteisöstä käsin. Kaikkia työhyvinvointiin liittyviä ongelmia ei kuitenkaan pystytä korjaamaan ainoastaan työilmapiiriä tai johtajuutta parantamalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Englantia äidinkielenään puhuvien opettajien käsityksiä työhyvinvoinnistaan ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Burke, Mira (2022)Opettajien työhyvinvointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä koulutuksen tulevaisuutta ajatellen. Kiihtyvän globalisaation myötä äidinkielenään englantia puhuvien opettajien joukko Suomessa kasvaa, ja vaikka opettajien ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ... -
”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista
Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Sirvio, Katja; Hjelt, Hanna; Fonsén, Elina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Varhaiskasvatusta on viime vuosina kehitetty voimakkaasti ja sen laatu on noussut tarkastelun keskiöön. Laatuun on pyritty vaikuttamaan laajoilla uudistuksilla varhaiskasvatuksen lainsäädännössä. Uudistukset kohdistuvat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.