Vuorovaikutukselliset aloitteet varhaiskasvatuksen pukemistilanteissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vuorovaikutus on ihmislajille tyypillistä, sekä yhteisen toiminnan toteuttamiselle välttämätöntä toimintaa, jonka tarkoituksena on välittää tietoa yksilöltä toiselle viestien välityksellä. Varhaiskasvatus on lapsille tyypillinen ympäristö, jossa vuorovaikutustaitoja harjoitellaan arjen tilanteissa, kuten päivän ulkoiluun siirtymissä. Aikaisemmat varhaiskasvatuskontekstin vuorovaikutukseen kohdistetut tutkimukset ovat keskittyneet ohjattuun toimintaan, vaikka siirtymiin kuluu jopa enemmän aikaa kuin ohjattuun toimintaan. Tutkimuksen kohteeksi valittiin suomalaisen varhaiskasvatusryhmän ulos siirtymän vuorovaikutukselliset aloitteet. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018 luonnollisesta varhaiskasvatuksen pukemistilanteesta kerätyn videoaineiston pohjalta, laadullisia menetelmiä noudattaen. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin vuorovaikutusketjujen luonnetta, aiheita ja aloittajia. Tutkimuksessa todettiin aikuisten hallitsevan varhaiskasvatuksen pukemistilanteen vuorovaikutusta omilla viesteillään, jotka liittyvät sisällöltään tavalla tai toisella vaatteisiin ja niiden pukemiseen. Suurin osa aikuisten ja lasten tekemistä vuorovaikutuksellisista aloitteista johti pitempikestoiseen vuorovaikutukseen. Lasten tuotteliaista ja torjutuista aloitteista yli puolet yhdistelivät sekä kielellisiä että ei-kielellisiä viestintäkeinoja. Lasten keskinäisiä keskusteluja oli huomattavan vähän, alle kolme prosenttia kaikista tilanteen aloitteista.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4040]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
Tuikka, Milla (2018)Tämä tutkimus tarkasteli 10 kuukauden ikäisen, varhaiskasvatuksen juuri aloittaneen lapsen ja hänen päiväkotiryhmänsä kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Tarkempana kiinnostuksenkohteena olivat kummankin osapuolen tekemät ... -
Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
Pitkälä, Iina (2019)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden laatua henkilöstön näkökulmasta sekä eritellä laatua heikentäviä tai parantavia tekijöitä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ... -
“No periaatteessa minun tiedossani se aika lailla on” : Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa
Kuukka, Anu Katriina; Siippainen, Anna; Alasuutari, Maarit (Prologos ry, 2019)Kunnilla on laissa säädetty velvollisuus antaa huoltajille tietoa erilaisista varhaiskasvatuksen vaihtoehdoista. Tätä tiedottamista kutsutaan palveluohjaukseksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan huoltajan ja kunnan ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ...