Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä
Tämän sosiaalityön pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten koulun erityistyöntekijät, koulukuraattori, -terveydenhoitaja ja –psykologi kokevat yhteistyönsä muuttuneen uuden oppilashuoltolain 2014 myötä. Tutkimus tarkastelee miten erityistyöntekijöiden yhteistyö on muotoutunut uuden lain voimaantulemisen jälkeen. Laki velvoittaa painottamaan yhteisöllistä oppilashuoltoa yksilöllisen oppilashuollon sijaan ja se on kaikkien koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla. Oppilashuoltoa on toteutettu Suomessa kouluissa jo pitkään ja sen ohjaama lainsäädäntö muuttunut ja tarkentunut. Uusi lainsäädäntö edellyttää moniammatillista otetta oppilashuoltotyössä, mikä on lisännyt kuraattoreiden, terveydenhoitajien ja psykologien yhteistyötä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty lähettämällä sähköpostikyse Vaasan, Mustasaaren ja Laihian kuraattoreille, terveydenhoitajille ja psykologeille. Kaikki heistä tekevät oppilashuoltotyötä koulussa päivittäin ja siten uusi voimaantullut laki kosketti heitä kaikkia. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Derek Layderin teoriaa sosiaalisen maailman eritasoista, johon kuuluu mikro-, meso- ja makrotaso. Koulun oppilashuoltotyö on yksilöllistä, mikrotasolla tapahtuvaa työtä, mesotasolla tapahtuvaa moniammatillista ja yhteisöllistä työtä, mutta sitä ohjataan makrotasolta yhteiskunnallisella lainsäädännöllä. Kaikki nämä tasot ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Tutkimuksessa ilmeni, että uutta lakia ja sen painotusta yhteisöllisyyteen, pidetään hyvänä. Työntekijät kokevat ennaltaehkäisevän työn mielekkäänä. Toisaalta he kokevat, että yksilöllisen työn määrä ei ole vähentynyt eikä tiedonkulku toimi aina parhaalla mahdollisella tavalla. Pelkona on, että oppilaita ”putoaa haavista”, kun tietoa ei saa tarpeeksi nopeasti ja riittävästi työntekijältä toiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
Hokkanen, Pinja (2019)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä ja -välineitä koulukuraattorit ... -
Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
Lehdikko, Emmi; Luoranen, Mira (2022)Monet nuoret kokevat mielenterveydellisiä haasteita, joihin koulujen opiskeluhuollon palvelut ovat ensisijainen avun hakemisen lähde. Lisäksi nuorten mielialalääkkeiden käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tässä ... -
Peruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet
Vihersaari, Taru (2021)Oppivelvollisuusikä on Suomessa korotettu 18 ikävuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sisältämän psykososiaalista tukea. Myös aikaisemmat työtehtäväni ... -
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ... -
Trigenda®-dialogimenetelmä dialogisuuden edistäjänä oppilaan ohjauksessa ja oppilashuollossa
Ristkari, Jenni (2018)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Trigenda®-dialogimenetelmän käyttökokemuksia ja arvioida sen soveltuvuutta opetus- ja kasvatusalalla tehtävään työhön. Tutkimus nojasi dialogisuuden teoriaperustaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.