Trigenda®-dialogimenetelmä dialogisuuden edistäjänä oppilaan ohjauksessa ja oppilashuollossa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Trigenda®-dialogimenetelmän käyttökokemuksia ja arvioida sen soveltuvuutta opetus- ja kasvatusalalla tehtävään työhön. Tutkimus nojasi dialogisuuden teoriaperustaan ja kiinnittyi Trigenda®-dialogimenetelmän käyttöfilosofiaan. Trigenda®-dialogimenetelmä on voimavaraperustainen ja ratkaisukeskeinen keskustelun työkalu, jonka avulla tavoitellaan dialogista vuorovaikutusta ammattilaisen ja asiakkaan välille.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse neljää opetus- ja kasvatusalan ammattilaista huhti- toukokuussa 2018. Aineisto kerättiin puolistukturoiduin teemahaastatteluin. Löytöjä tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että Trigenda®-dialogimenetelmällä on paikkansa oppilaan ohjauksessa ja oppilashuollossa. Koulun ammattilaiset kertoivat menetelmän avulla kohtaavansa oppilaat syvällisemmin kuin perinteisissä ohjauskeskusteluissa tai oppilashuollon tapaamisissa. Oppilaat olivat pääsääntöisesti ottaneet menetelmän hyvin vastaan. Ammattilaiset sanoivat menetelmän käytöllä olevan myönteistä siirtovaikutusta esimerkiksi oppilaan käyttäytymiseen ja sosiaalisiin suhteisiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Trigenda®-dialogimenetelmän käyttäminen vahvistaa koulun aikuisten ammatillista toimijuutta, koska dialogisen kohtaamisen myötä he tavoittavat paremmin oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia. Trigenda®-dialogimenetelmää käytettäessä toteutuvat onnistuneen dialogin elementit, kuten tasavertainen vuoropuhelu, asioiden ääneen sanominen, avoimuus, luottamus, sekä voimavarat ja vahvistuminen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24854]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaan yksilöllinen kohtaaminen : arvostamista ja suunnitelmallisuutta
Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2022)Oppilaan yksilöllinen kohtaaminen on useimmille opettajille erittäin tärkeää. Ilman suunnitelmallisuutta yksittäiset oppilaat jäävät kuitenkin suurissa opetusryhmissä helposti ilman kaipaamaansa huomiota. -
Koneluettava lapsi? : opetuksen datafikaatio ja automaatio Minä-Se -suhteiden tuotantokoneistona
Mertala, Pekka (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Tämän artikkelin tavoitteena on laajentaa digitalisaatiosta, datafikaatiosta, automaatiosta ja kasvatuksesta käytävää teoreettista keskustelua. Artikkelissa pohdin sitä, millaisia merkityksiä koulutuksen kiihtyvällä ... -
Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme
Vasalampi, Kati; Metsäpelto, Riitta-Leena; Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Mäensivu, Marja; Poikkeus, Anna-Maija (Elsevier BV, 2021)This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ... -
Implementation of dialogic approach of teaching science in Ghanaian grade 7 science classroom
Boadi, Joseph (2019)The aim of this study was to implement dialogic approach of teaching science in Ghanaian classrooms and how students response to this approach. Despite the moves to change curricula to be more student-centered, the approach ... -
Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
Hokkanen, Pinja (2019)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä ja -välineitä koulukuraattorit ...