Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista verkostoista opettaja saa apua sijoitetun lapsen asioiden hoitamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää, kuka tai ketkä ovat luokanopettajan kasvatuskumppaneita, kun kyseessä on sijoitettu lapsi.Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa keväällä 2013. Opettajat piirsivät sijoitetun lap-sen asioihin liittyvästä monialaisesta työstä sosiaalisen verkostokartan. Opettajat valikoituivat tutkimukseen monivuotisen työkokemuksensa perusteella ja myös siksi, että heillä jokaisella oli ollut työuransa aikana kodin ulkopuolelle sijoitettuja oppilaita. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.Tutkimustulosten mukaan luokanopettajan tärkeimmiksi verkostoiksi kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioiden hoitamisessa tulivat sijaisperheiden vanhemmat ja perhekodin työntekijät. Myös koulun oppilashuoltoryhmä nousi tärkeäksi verkostoksi. Erityisopetuksesta erityisopettajan tuoma työpanos verkostotyöhön nähtiin merkittävänä. Opettajat saivat apua sijoitetun lapsen kanssa tehtävään työhön sijaisvanhemmilta, erityisopettajalta, oppilashuoltoryhmältä sekä koulun johdolta. Suurin apu tuli kuitenkin sijaisperheiltä. Opettajat nimesivät sijaisperheet myös lähimmiksi kasvatuskumppaneikseen. Kasvatuskumppanuus käsitteenä ei ollut luokanopettajille tuttu ja merkityksellinen. Kasvatuskumppanuutta kuvailtiin kodin ja koulun välisenä yhteistyönä.
...
Muu nimeke
Opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Karppinen, Artturi (2019)Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä ... -
Moniammatillisen työskentelyn haasteet : kuvaileva kirjallisuuskatsaus lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian yhteistyöstä
Rumbin-Siermala, Anna (2022)Asiakaslähtöisiä ja kokonaisvaltaisia palveluita on usein haasteellista järjestää lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian yhteisasiakkaille, ja palveluiden järjestämisvastuusta käydäänkin jatkuvaa neuvottelua. Lastensuojelun ... -
Ammatillista keskustelua päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyöstä : Sosiaalitieto- ja Lastentarha-lehtien analyysi vuosilta 2006-2010
Haapsalo, Paula (2011)Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelun ja päivähoidon yhteistyötä sosiaalityön ja varhaiskasvatuksen ammattilehtien sisältämän aineiston avulla. Keskeisenä kysymyksenä on, miten moniammatillista yhteistyötä aineistossa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.