University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Peruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet

Thumbnail
View/Open
632.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vihersaari, Taru
Date
2021
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Oppivelvollisuusikä on Suomessa korotettu 18 ikävuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sisältämän psykososiaalista tukea. Myös aikaisemmat työtehtäväni peruskoulussa ovat myös innoittaneet opinnäytetyön aiheen tarkasteluun. Tutkimustehtäväni on tarkastella peruskoulussa toteutettavaa psykososiaalista tukea, sen kokonaisuutta ja sen toimivuutta. Tiedonhaun perusteella löysin 26 tutkimuksessani hyödynnettävää hakutulosta. Suljin pois tutkimuksestani fyysiseen hyvinvointiin keskittyvän kouluterveydenhoitajan palvelut. Jaoin lähdekirjallisuuden perusteella tutkimustulokset neljään eri luokkaan tutkimukseni teoriapohjaa mukaillen; peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus, yhteisöllisen oppilashuollon ja monialaisen työn toimivuus, kodin ja koulun yhteistyö sekä koulukuraattorin ja -psykologin saatavuus. Peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus muodostui oppilashuollosta ja kolmiportaisen tuen mallista, joissa osatekijöinä ovat monialaisesta yhteistyö, koulun ja kodin yhteistyö, oppilashuollon palvelut ja opettajien tarjoama tuki. Tutkimustulosten mukaan opettajien sosioemotionaalisia taitoja tuli kehittää. Kodin ja koulun yhteistyötä tuli tiivistää. Peruskoulun oppilashuollon palveluhenkilöstön resurssit olivat vähäiset silti, vaikka niitä on lisätty aikaisemmasta. Oppilashuollon palveluhenkilöstön työaikansa kului yksilökohtaiseen vastaanottotyöhön, yhteisöllisen oppilashuoltotyön jäädessä vähemmälle. Peruskoulun oppilashuoltoon liittyvien työnkuvien epäselvyys aiheutti alueellista ja paikallista eriarvoisuutta peruskoulun oppilaiden välille. Tutkimukseni perusteella peruskoulun psykososiaalisen tuen muodostaa yhteisöllinen oppilashuolto ja yksilökohtainen oppilashuolto, mutta oppilaan psykososiaaliseen tukeen liittyviä toimia toteutetaan osittain myös kolmiportaisen tuen malliin sisältyen. Koronajan määrärahojen leikkaukset tulevat näkymään vielä tulevassa. Psykososiaalisen tuen kokonaisuus näyttäytyy vaikeasti hahmotettavana eri toimijoiden epäselvien roolitusten takia. Psykososiaalisen työn ja hyvinvoinnin asiantuntijat ovat riippuvaisia opettajien ammattitaidosta huomata haasteita oppilaiden psykososiaalisessa hyvinvoinnissa ja myös siksi psykososiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi olisi tärkeää, että opettajat saisivat lisäkoulutusta sosioemotionaalisiin taitoihin. Lisäksi peruskoulun arkeen olisi tärkeää jalkauttaa lisää psykososiaalisen tuen ammattilaisia oppilashuollon palveluiden resurssien kasvattamisen lisäksi. ...
Keywords
monialainen yhteistyö kodin ja koulun yhteistyö oppilashuolto peruskoulu hyvinvointi oppilaat moniammatillisuus koulukuraattorit psykososiaalinen tuki sosiaalityö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201211213

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä 

    Parkkonen-Manninen, Elina (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ...
  • Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä 

    Hokkanen, Pinja (2019)
    Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä ja -välineitä koulukuraattorit ...
  • Moniammatillisuus työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa : mahdollisuudet ja haasteet 

    Lehtonen, Eini (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on moniammatillisuus Suomen työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa (TYP). Teoriaosuudessa käsitellään työllistymistä edistävää monialaista yhteispalvelua, ...
  • "Jos olisin koulukuraattori..." : yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä koulun sosiaalityöstä 

    Puotinen, Sanna (2008)
  • Erityisopettaja ja koulukuraattori yhdessä kouluhyvinvointia tukemassa yläkoulussa 

    Suominen, Marjaana (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä erityisopettaja ja koulukuraattori tekevät yläkoulussa kouluhyvinvoinnin tukemiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 sekä 2013 voimaan astunut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre