University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä

Thumbnail
View/Open
1.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Dyster, Sirpa
Date
2019
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän sosiaalityön pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten koulun erityistyöntekijät, koulukuraattori, -terveydenhoitaja ja –psykologi kokevat yhteistyönsä muuttuneen uuden oppilashuoltolain 2014 myötä. Tutkimus tarkastelee miten erityistyöntekijöiden yhteistyö on muotoutunut uuden lain voimaantulemisen jälkeen. Laki velvoittaa painottamaan yhteisöllistä oppilashuoltoa yksilöllisen oppilashuollon sijaan ja se on kaikkien koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla. Oppilashuoltoa on toteutettu Suomessa kouluissa jo pitkään ja sen ohjaama lainsäädäntö muuttunut ja tarkentunut. Uusi lainsäädäntö edellyttää moniammatillista otetta oppilashuoltotyössä, mikä on lisännyt kuraattoreiden, terveydenhoitajien ja psykologien yhteistyötä. Tutkimuksen aineisto on kerätty lähettämällä sähköpostikyse Vaasan, Mustasaaren ja Laihian kuraattoreille, terveydenhoitajille ja psykologeille. Kaikki heistä tekevät oppilashuoltotyötä koulussa päivittäin ja siten uusi voimaantullut laki kosketti heitä kaikkia. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Derek Layderin teoriaa sosiaalisen maailman eritasoista, johon kuuluu mikro-, meso- ja makrotaso. Koulun oppilashuoltotyö on yksilöllistä, mikrotasolla tapahtuvaa työtä, mesotasolla tapahtuvaa moniammatillista ja yhteisöllistä työtä, mutta sitä ohjataan makrotasolta yhteiskunnallisella lainsäädännöllä. Kaikki nämä tasot ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tutkimuksessa ilmeni, että uutta lakia ja sen painotusta yhteisöllisyyteen, pidetään hyvänä. Työntekijät kokevat ennaltaehkäisevän työn mielekkäänä. Toisaalta he kokevat, että yksilöllisen työn määrä ei ole vähentynyt eikä tiedonkulku toimi aina parhaalla mahdollisella tavalla. Pelkona on, että oppilaita ”putoaa haavista”, kun tietoa ei saa tarpeeksi nopeasti ja riittävästi työntekijältä toiselle. ...
Keywords
oppilashuoltolaki kouluterveydenhuolto oppilashuolto koulukuraattorit koulupsykologit moniammatillisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906273479

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä 

    Hokkanen, Pinja (2019)
    Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä ja -välineitä koulukuraattorit ...
  • Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa 

    Lehdikko, Emmi; Luoranen, Mira (2022)
    Monet nuoret kokevat mielenterveydellisiä haasteita, joihin koulujen opiskeluhuollon palvelut ovat ensisijainen avun hakemisen lähde. Lisäksi nuorten mielialalääkkeiden käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tässä ...
  • Peruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet 

    Vihersaari, Taru (2021)
    Oppivelvollisuusikä on Suomessa korotettu 18 ikävuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sisältämän psykososiaalista tukea. Myös aikaisemmat työtehtäväni ...
  • Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä 

    Parkkonen-Manninen, Elina (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ...
  • Trigenda®-dialogimenetelmä dialogisuuden edistäjänä oppilaan ohjauksessa ja oppilashuollossa 

    Ristkari, Jenni (2018)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Trigenda®-dialogimenetelmän käyttökokemuksia ja arvioida sen soveltuvuutta opetus- ja kasvatusalalla tehtävään työhön. Tutkimus nojasi dialogisuuden teoriaperustaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre