Asiakkaan kokema arvo sisältömarkkinoinnin kontekstissa : case ARROW Engineering Oy
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitalisoituminen on korostanut arvon luomisen merkitystä, sillä se on yrityksille välttämättömyys murroksessa selviytymiseen. Teknologisen kehittymisen myötä arvoa voidaan myös luoda yksisuuntaisen outbound-markkinoinnin sijasta vuorovaikutteisen sisältömarkkinoinnin avulla. B2B-markkinoilla markkinointiviestinnän muutos onkin johdattanut yritykset luomaan asiakkailleen suunnattuja digitaalisia sisältöjä, jolloin sisältöjen kuluttamisessa korostuu arvon tuottaminen asiakkaalle. Näin ollen yritysten tulisi entistä paremmin tiedostaa oman kohdeyleisönsä tarpeet ja arvoa tuottavat tekijät, jotta tehokasta ja asiakkaita hyödyttävää sisältömarkkinointia on mahdollista toteuttaa. Näin ollen tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten B2B-yritys pyrkii tuottamaan arvoa sisältömarkkinoinnin toimenpiteidensä avulla. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään, millaista arvoa B2B-asiakkaat kokevat yrityksen tuottamista sisällöistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla suomalaisen ohjelmistoalan yrityksen ARROW Engineering Oy:n markkinointipäällikköä sekä yhdeksää yrityksen asiakasta. Tutkimustulosten mukaan arvolupauksilla on keskeinen rooli sisältömarkkinoinnin toteuttamisessa, sillä B2B-yrityksen sisältömarkkinoinnin ytimessä on arvon tuottaminen yrityksen kohdeyleisölle. Tavoitteiden saavuttamiseksi B2B-yritys pyrkii tuottamaan selkeitä ja lukijalle uusia näkökulmia antavia sisältöjä, jotka tarjoavat ratkaisun asiakkaiden arkipäiväisiin ongelmiin. Lisäksi tuloksien mukaan B2B-asiakkaat kuluttavat sisältöjä pysyäkseen mukana toimialan ja tekniikan kehityksessä. Sisältöjä kuluttamalla asiakkaat haluavatkin oppia uutta sekä edistää oman yrityksensä toimintaa. Tutkimuksen johtopäätöksissä löytyi sekä yhtymäkohtia että eroavaisuuksia aikaisemman teoriakirjallisuuden kanssa. Lisäksi johtopäätöksissä todetaan, että toteuttaakseen koko asiakkaan elinkaaren kattavaa arvokasta sisältömarkkinointia, on sisältömarkkinoinnin toimenpiteissä keskityttävä uusasiakashankinnan lisäksi myös tuottamaan nykyasiakkaita palvelevia ja hyödyttäviä sisältöjä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa : markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä
Heiskanen, Matilda (2020)Nykypäivänä markkinoinnissa on tärkeää asiakkaiden huomion ansaitseminen. Asiakkaat eivät halua kohdata päällekäyvää mainontaa, vaan mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä. Sisältömarkkinointi on markkinoinnin ... -
Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
Wessman, Sami (2022)Sisältömarkkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sisältömarkkinoinnilla pyritään lähtökohtaisesti sitouttamaan kohderyhmän edustajat yritykseen heitä ... -
Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
Yrjänheikki, Ilkka (2021)Suomessa alle 30-vuotiaiden nuorten yrittäjien osuus kaikista yrittäjistä on pieni. Yrityksillä on merkittävä vastuu yhteiskunnassa sekä työpaikkojen luojina että talouskasvun mahdollistajina. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Utilising marketing automation to support sales in digital business-to-business environment
Lampinen, Anna (2018)Muutaman viimeisen vuosikymmenen aikana business-to-business -yritykset ovat havainneet merkittäviä muutoksia toimintaympäristössään, jotka ovat seurausta digitalisaatiosta, internetistä sekä ostokäyttäytymisen muutoksesta. ...