Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
Sisältömarkkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sisältömarkkinoinnilla pyritään lähtökohtaisesti sitouttamaan kohderyhmän edustajat yritykseen heitä kiinnostavan ja heidän informatiivisia tarpeita vastaavan sisällön avulla. Oikein toteutettuna sisältömarkkinointi mahdollistaakin yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisen. Sisältömarkkinointi kokonaisuutena on kuitenkin vielä melko tuntematon, mikä tarkoittaa sitä, että sisältömarkkinoinnin merkitystä osana liiketoimintaa ei välttämättä ymmärretä tai osata hyödyntää yrityksissä.
Tästä syystä tässä tutkimuksessa tutkitaan sitä, millaisia tavoitteita sisältömarkkinoinnille asetetaan ja miten näihin tavoitteisiin pääsyä mitataan. Tutkimuksessa hahmotetaan tavoitteiden ja mittaamisen taustalla olevaa sisältömarkkinoinnin kokonaisuutta, sillä se auttaa ymmärtämään tavoitteiden saavuttamisen ja mittaamisen taustatekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston kerääminen toteutettiin haastattelemalla sisältömarkkinointia työkseen tekeviä ihmisiä.
Tutkimustulosten perusteella sisältömarkkinoinnin tavoitteet ovat aina yrityskohtaisia ja tavoitteiden tulisi vastata yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavoitteiden täyttymiseksi yrityksissä tulisi myös asettaa pienempiä sisältömarkkinoinnin kokonaisuuden eri osa-alueita vastaavia välitavoitteita. Sisältömarkkinoinnin mittarit tulisi yrityksissä asettaa vastaamaan näitä määriteltyjä tavoitteita ja mittaamisessa tulisi keskittyä siihen, että mitataan niin kokonaisuutta kuin pienempienkin osa-alueiden onnistumista. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiheesta tehdyn aiemman tutkimuksen kanssa, mutta sen lisäksi tuloksissa ilmeni uusia näkökulmia tavoitteiden asettamiseen ja mittaamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
Yrjänheikki, Ilkka (2021)Suomessa alle 30-vuotiaiden nuorten yrittäjien osuus kaikista yrittäjistä on pieni. Yrityksillä on merkittävä vastuu yhteiskunnassa sekä työpaikkojen luojina että talouskasvun mahdollistajina. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa : markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä
Heiskanen, Matilda (2020)Nykypäivänä markkinoinnissa on tärkeää asiakkaiden huomion ansaitseminen. Asiakkaat eivät halua kohdata päällekäyvää mainontaa, vaan mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä. Sisältömarkkinointi on markkinoinnin ... -
Markkinoinnin automaation hyödyntäminen yrityksen sisältömarkkinoinnissa : asiakkaan sitouttamisen näkökulma
Hietala, Waltteri (2022)Tässä tutkielmassa selvitetään markkinoinnin automaatioteknologian hyödyntämistä osana yrityksen asiakkaiden sitouttamisen edistämistä ja sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ... -
Asiakkaan kokema arvo sisältömarkkinoinnin kontekstissa : case ARROW Engineering Oy
Multisilta, Kerttu (2019)Digitalisoituminen on korostanut arvon luomisen merkitystä, sillä se on yrityksille välttämättömyys murroksessa selviytymiseen. Teknologisen kehittymisen myötä arvoa voidaan myös luoda yksisuuntaisen outbound-markkinoinnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.