University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sällilä, Karoliina
Date
2021
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi on markkinoinnin keino, jolla tuotetaan kohderyhmälle hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä digitaalisissa kanavissa. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten suomalaisissa B2B-yrityksissä hyödynnetään digitaalista sisältömarkkinointia ja mitä haasteita yritykset kohtaavat sen toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita. Tutkimustulosten perusteella suomalaisissa B2B-yrityksissä hyödynnetään sisältömarkkinointia, mutta toteutuksessa kohdataan useita haasteita. Suurimmat haasteet olivat resurssipula, selkeiden tavoitteiden ja mittareiden asettaminen ja kohderyhmän syvällinen tunteminen. Sisältömarkkinointi tunnistetaan keinona erottautua kilpailijoista, mutta silti suurin osa B2B-yrityksistä vielä toteuttaa sisältömarkkinointia osittain ulkoa tulevan paineen takia ja ilman strategiaa. Laadukkaan ja tuloksellisen sisältömarkkinoinnin edellytyksenä B2B-yrityksen on valittava kanavat ja sisältömuodot kohderyhmän ja asetettujen tavoitteiden mukaan, mitattava ja analysoitava sisältömarkkinoinnin tuloksia yhteistyössä myynnin kanssa ja käytettävä teknologioita ja automaatioita optimoidakseen ja helpottaakseen sisältömarkkinoinnin hyödyntämistä. Sisältömarkkinointi vaatii onnistuakseen myös ymmärrystä ja tukea koko organisaatiolta, johtoa myöden. Sisältömarkkinoinnin avulla B2B-yritykset hankkivat uusia asiakkaita, lisäävät tunnettuuttaan, kasvattavat myyntiä, osoittavat asiantuntijuutta ja parantavat työnantajamielikuvaa. Tutkimustulokset osoittivat myös koronavuoden vaikuttaneen positiivisesti digitaalisten sisältöjen hyödyntämisen lisääntymiseen. ...
Keywords
B2B-yritykset digitaalinen sisältömarkkinointi sisältömarkkinoinnin mittaaminen sisältöstrategia yritysmarkkinointi arvonluonti digitalisaatio digitaalinen markkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183901

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa : markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä 

    Heiskanen, Matilda (2020)
    Nykypäivänä markkinoinnissa on tärkeää asiakkaiden huomion ansaitseminen. Asiakkaat eivät halua kohdata päällekäyvää mainontaa, vaan mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä. Sisältömarkkinointi on markkinoinnin ...
  • Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen 

    Wessman, Sami (2022)
    Sisältömarkkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sisältömarkkinoinnilla pyritään lähtökohtaisesti sitouttamaan kohderyhmän edustajat yritykseen heitä ...
  • Asiakkaan kokema arvo sisältömarkkinoinnin kontekstissa : case ARROW Engineering Oy 

    Multisilta, Kerttu (2019)
    Digitalisoituminen on korostanut arvon luomisen merkitystä, sillä se on yrityksille välttämättömyys murroksessa selviytymiseen. Teknologisen kehittymisen myötä arvoa voidaan myös luoda yksisuuntaisen outbound-markkinoinnin ...
  • The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance 

    Järvinen, Joel (University of Jyväskylä, 2016)
    Demonstrating the monetary outcomes of marketing is no longer considered a virtue but a necessity by the top management. Marketers are increasingly held accountable for their actions, yet most marketers struggle in their ...
  • Digitization of the communication and its implications for marketing 

    Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre