Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi on markkinoinnin keino, jolla tuotetaan kohderyhmälle hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä digitaalisissa kanavissa.
Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten suomalaisissa B2B-yrityksissä hyödynnetään digitaalista sisältömarkkinointia ja mitä haasteita yritykset kohtaavat sen toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisissa B2B-yrityksissä hyödynnetään sisältömarkkinointia, mutta toteutuksessa kohdataan useita haasteita. Suurimmat haasteet olivat resurssipula, selkeiden tavoitteiden ja mittareiden asettaminen ja kohderyhmän syvällinen tunteminen. Sisältömarkkinointi tunnistetaan keinona erottautua kilpailijoista, mutta silti suurin osa B2B-yrityksistä vielä toteuttaa sisältömarkkinointia osittain ulkoa tulevan paineen takia ja ilman strategiaa. Laadukkaan ja tuloksellisen sisältömarkkinoinnin edellytyksenä B2B-yrityksen on valittava kanavat ja sisältömuodot kohderyhmän ja asetettujen tavoitteiden mukaan, mitattava ja analysoitava sisältömarkkinoinnin tuloksia yhteistyössä myynnin kanssa ja käytettävä teknologioita ja automaatioita optimoidakseen ja helpottaakseen sisältömarkkinoinnin hyödyntämistä. Sisältömarkkinointi vaatii onnistuakseen myös ymmärrystä ja tukea koko organisaatiolta, johtoa myöden. Sisältömarkkinoinnin avulla B2B-yritykset hankkivat uusia asiakkaita, lisäävät tunnettuuttaan, kasvattavat myyntiä, osoittavat asiantuntijuutta ja parantavat työnantajamielikuvaa. Tutkimustulokset osoittivat myös koronavuoden vaikuttaneen positiivisesti digitaalisten sisältöjen hyödyntämisen lisääntymiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
Haverila, Santeri (2024)Digitalisaatio on tuonut paljon muutoksia yhteiskuntaan ja siinä samalla vaikuttanut myös markkinoinnin toimiin. Digitaalinen markkinointi on ottanut suurimman harppauksen Business-to-Consumer (B2C) yrityksissä, mutta ... -
Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa : markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä
Heiskanen, Matilda (2020)Nykypäivänä markkinoinnissa on tärkeää asiakkaiden huomion ansaitseminen. Asiakkaat eivät halua kohdata päällekäyvää mainontaa, vaan mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä. Sisältömarkkinointi on markkinoinnin ... -
Asiakkaan kokema arvo sisältömarkkinoinnin kontekstissa : case ARROW Engineering Oy
Multisilta, Kerttu (2019)Digitalisoituminen on korostanut arvon luomisen merkitystä, sillä se on yrityksille välttämättömyys murroksessa selviytymiseen. Teknologisen kehittymisen myötä arvoa voidaan myös luoda yksisuuntaisen outbound-markkinoinnin ... -
Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
Wessman, Sami (2022)Sisältömarkkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sisältömarkkinoinnilla pyritään lähtökohtaisesti sitouttamaan kohderyhmän edustajat yritykseen heitä ... -
Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Lähteinen, Joni (2024)Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin ...