The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
Teknologian kehitys tarjoaa opetukseen jatkuvasti uudenlaisia mahdollisuuksia. Erilaisten laitteiden käytöstä on tullut osa koulutyötä ja myös mobiililaitteita käytetään nykyään laajalti oppitunneilla. Koulut voivat tarjota opetuskäyttöön esimerkiksi tabletteja ja lisäksi oppilaiden omia älypuhelimia voidaan käyttää erilaisten tehtävien yhteydessä. Englannin kielen opiskeluun erilaiset sovellukset tarjoavat monenlaisia uusia mahdollisuuksia, joita pystyy soveltamaan kielten eri osa-alueiden harjoitteluun. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon mobiililaitteita hyödynnetään englannin lukio-opetuksessa. Lisäksi mobiililaitteiden hyötyä opetuksessa pyrittiin selvittämään sekä yleisellä tasolla, että kielen eri osa-alueiden opetuksessa. Tarkasteltaviksi kielen osa-alueiksi tutkielmassa valikoituivat kuuntelun harjoitteleminen, suullinen työskentely, luetun ymmärtäminen sekä kirjoittaminen. Tavoitteena oli selvittää, käytetäänkö mobiililaitteita yhtä paljon eri osa-alueiden opettamisessa, sekä kokevatko opettajat niiden käytön yhtä hyödyllisenä eri osa-alueiden opetuksessa. Aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn avulla, johon vastasi yhteensä 54 lukion opettajaa. Suurin osa kyselyn kysymyksistä oli suljettuja kysymyksiä, jotka analysoitiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi kyselyssä oli kaksi avointa kysymystä, joiden analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa saatiin selville, että mobiililaitteiden käyttö koetaan hyödylliseksi ja niitä käytetään laajalti englannin lukio-opetuksessa. Aineiston perusteella mobiililaitteita käytettiin jokaisen kielen osa-alueen opettamisessa melko saman verran. Niiden käytössä nähtiin monia hyötyjä, esimerkiksi tiedonhaku ja erilaisten itsenäisten harjoitusten toteuttaminen luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella. Eri osa-alueiden välillä selvin ero hyödyllisyydessä oli kirjoituksen opettamisessa. Laitteiden näytön koko ja näppäimistön puuttuminen nähtiin ongelmallisina. Jatkotutkimuksissa kohderyhmää voisi laajentaa, sekä aineiston monipuolisuutta syventää esimerkiksi haastattelujen avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
Kolehmainen, Maisa (2019)Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland
Machala, Molly (2021)Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.