University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

English teacher ethics : upper secondary school student perceptions

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kolehmainen, Maisa
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista erilaisista arvoista ja käytänteistä. Opettajien etiikkaa on tutkittu Suomessa pääosin peruskoulussa ja ulkomailla korkea-asteen opetuksessa, mutta tutkimuksessa on selkeä aukko suomalaisen lukiokoulutuksen ja aineenopetuksen näkökulmasta. Myöskin opiskelijoiden näkökulma on vähemmän tutkittu kuin opettajien, ja tarve lisätutkimuksista englanti vieraana kielenä – ympäristöissä on tunnistettu. Tämän pääosin määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tärkeinä opiskelijat (N=214) pitävät erilaisia opettajan eettisyyteen liittyviä tekijöitä ja kuinka hyvin nämä tekijät näkyvät lukion englanninopettajien toiminnassa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään sitä, kuinka tärkeinä erilaisia englannin oppiaineeseen liittyviä eettisiä tekijöitä pidetään. Opiskelijoilta pyydettiin myös kuvauksia heidän kokemuksistaan eettisistä ja epäeettisistä englanninopettajista heidän kouluaikansa varrelta tilastoanalyysin tueksi. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä lukio-opiskelijoilta ympäri Suomea, ja analysoitiin tilastollisesti sekä sisällönanalyysin keinoin. Lukiolaiset pitivät kaikista tärkeimpinä eettisinä tekijöinä reilua arviointia, luottamuksellisuutta, kiusaamisen suvaitsemattomuutta, opettajan aineenhallintaa sekä tasa-arvoista kohtelua. Vähiten tärkeäksi koettiin se, ettei opettaja jakaisi henkilökohtaisia asioitaan sekä se, ettei opettaja käyttäisi sopimatonta kieltä. Analyysi osoitti, että lukiolaiset kokivat nykyisten englanninopettajiensa toiminnan erittäin eettisenä. Opiskelijoiden laajempien kuvauksien perusteella eettiset opettajat kohtelivat opiskelijoita tasapuolisesti ja positiivisesti, mm. auttaen, kannustaen, kuunnellen ja kohdellen ystävällisesti ja kunnioittaen. Kokemukset epäeettisyydestä englanninopettajien taholta liittyivät epäoikeudenmukaisuuteen sekä mm. nolaamiseen, vähättelyyn, kannustamattomuuteen, välinpitämättömyyteen ja ilkeyteen. Neljäsosa vastaajista ei kuitenkaan ollut koskaan kokenut epäeettistä käytöstä englanninopettajilta. Englannin oppiaineeseen liittyen opiskelijat arvostivat eniten opettajan kielitaitoa ja heidän kehityksensä tukemista kielenkäyttäjänä. Puolueettomuutta mm. englanninkielisten maiden politiikan suhteen ja etiikan käsittelemistä aiheena englannintunneilla sen sijaan ei pidetty kovin tärkeänä. Opettajat voisivat hyödyntää opiskelijoiden kokemuksia aiheesta työkaluna reflektointiin ja ammatilliseen kehitykseen. Jatkotutkimuksissa voitaisiin huomioida myös muut aineenopettajat ja selvittää sitä, millaisista toimintatavoista opiskelijoiden kokemukset epätasa-arvosta ja epäoikeudenmukaisuudesta johtuvat. Lisäksi olisi hyödyllistä tutkia sitä, millaisena opettajat näkevät omien eettisten periaatteidensa ja toimintansa suhteen. Lisäksi erityisesti englannin oppiaineessa voitaisiin perehtyä siihen, kuinka etiikka näkyy osana opetussisältöjä ja siihen, liittyvätkö eettiset kysymykset itse englannin kieleen. ...
Keywords
general upper secondary school perceptions language teaching kieltenopetus opettajat ammattietiikka etiikka eettisyys teachers professional ethics ethics ethicality
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272824

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons 

    Miskala, Laura (2019)
    Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ...
  • Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction 

    Mäenpää, Maria (2005)
  • Investigating the professional agency of secondary school English teachers in South Korea 

    Namgung, Wook; Moate, Josephine; Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer, 2020)
    This qualitative study examines the professional agency of secondary English teachers in Midwestern South Korea. Specifically, it investigates how secondary English teachers in South Korea understand their professional ...
  • English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching 

    Auvinen, Annastiina (2020)
    Tämä maisteritutkielma tutkii opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Opettamisen naisvaltaisuus on länsimaissa tunnistettu ja tutkittu ilmiö, mutta usein aiheen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre