Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorRaiskinmäki, Jenni
dc.date.accessioned2019-06-19T10:04:51Z
dc.date.available2019-06-19T10:04:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64719
dc.description.abstractTeknologian kehitys tarjoaa opetukseen jatkuvasti uudenlaisia mahdollisuuksia. Erilaisten laitteiden käytöstä on tullut osa koulutyötä ja myös mobiililaitteita käytetään nykyään laajalti oppitunneilla. Koulut voivat tarjota opetuskäyttöön esimerkiksi tabletteja ja lisäksi oppilaiden omia älypuhelimia voidaan käyttää erilaisten tehtävien yhteydessä. Englannin kielen opiskeluun erilaiset sovellukset tarjoavat monenlaisia uusia mahdollisuuksia, joita pystyy soveltamaan kielten eri osa-alueiden harjoitteluun. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon mobiililaitteita hyödynnetään englannin lukio-opetuksessa. Lisäksi mobiililaitteiden hyötyä opetuksessa pyrittiin selvittämään sekä yleisellä tasolla, että kielen eri osa-alueiden opetuksessa. Tarkasteltaviksi kielen osa-alueiksi tutkielmassa valikoituivat kuuntelun harjoitteleminen, suullinen työskentely, luetun ymmärtäminen sekä kirjoittaminen. Tavoitteena oli selvittää, käytetäänkö mobiililaitteita yhtä paljon eri osa-alueiden opettamisessa, sekä kokevatko opettajat niiden käytön yhtä hyödyllisenä eri osa-alueiden opetuksessa. Aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn avulla, johon vastasi yhteensä 54 lukion opettajaa. Suurin osa kyselyn kysymyksistä oli suljettuja kysymyksiä, jotka analysoitiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi kyselyssä oli kaksi avointa kysymystä, joiden analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa saatiin selville, että mobiililaitteiden käyttö koetaan hyödylliseksi ja niitä käytetään laajalti englannin lukio-opetuksessa. Aineiston perusteella mobiililaitteita käytettiin jokaisen kielen osa-alueen opettamisessa melko saman verran. Niiden käytössä nähtiin monia hyötyjä, esimerkiksi tiedonhaku ja erilaisten itsenäisten harjoitusten toteuttaminen luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella. Eri osa-alueiden välillä selvin ero hyödyllisyydessä oli kirjoituksen opettamisessa. Laitteiden näytön koko ja näppäimistön puuttuminen nähtiin ongelmallisina. Jatkotutkimuksissa kohderyhmää voisi laajentaa, sekä aineiston monipuolisuutta syventää esimerkiksi haastattelujen avulla.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleThe use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906193303
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysomobiililaitteet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomobiilioppiminen
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysomobile devices
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysomobile learning
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot