/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen opetuskin päässyt nostamaan päätään isommaksi osaksi Englannin kielen opettamista. Tähän on myös vaikuttanut ajatus kansainvälisemmästä kielikompetenssista, joka ajaa ajatusta siitä, että oppilaan on hyvä selviytyä kommunikatiivisissa tilanteissa niin hyvin kuin mahdollista, tässä globalisoituvassa maailmassa. Jotta tämä tavoite voitaisiin saavuttaa, on huomiota kiinnitetty ääntämisen opettamiseen, materiaalipakettien kehittämiseen, ja ylipäätään puhumista kannustavien tehtävien lisäämiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä lukio-opettajat ajattelevat ääntämisen opetuksesta, mitä he pitävät tärkeänä ääntämisen opettamisessa, miten he opettavat ääntämistä, ja mitä näkemyksiä heillä on natiivimaisen ääntämisen tavoittelusta ja ymmärrettävyyteen pyrkimisestä. Vaikka tutkimusta ääntämisestä on paljon, on sen painotus ollut enemmän opiskelijoiden mielipiteissä ja näkemyksissä, joten tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille opettajien näkökulmia.
Tutkimukseeni osallistui kolme lukion englannin opettajaa kahdesta lukiosta Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, joka sisälsi avoimia kysymyksiä kolmesta isommasta pääaiheesta, jotka olivat tärkeät osat ääntämisen opetuksessa, opettajien metodit ääntämisen opetuksessa, ja natiivisuus sekä ymmärrettävyys. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018.
Tuloksista selvisi, että ääntämiseen tarkoitetut tehtävät ovat monipuolistuneet ja lisääntyneet, ja opettajat kokivat tärkeäksi, että ääntämistä opetetaan positiivisella asenteella, keskittymällä yleiskuvaan eikä yksittäisiin virheisiin. Opettajat myös kokivat, että ymmärrettävä ääntäminen on tärkeämpää kuin natiivimainen, ja että tärkeintä olisi oppia pois rallienglannista ja oppia ääntämisen perusteet. Opettajat nostivat esille myös teknologisoitumisen kasvun, joka on yleistynyt tehtäväpaketeissa ja josta on tullut opetusta helpottava osa jokapäiväisessä opetuksessa.
Tulokset antavat pienen vilauksen siitä millaisella tavalla englannin ääntämistä opetetaan, mutta laajempien johtopäätösten tai hyötyjen saamiseksi olisi tutkimusta tehtävä suuremmalla skaalalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5367]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Finnish 9ᵗʰ graders’ views on English pronunciation and Rally English
Suutari, Sini (2023)Englannin kielen asema Suomessa on vakiintunut, vaikka sitä pidetään edelleen vieraana kielenä. Suomalaisten englannin kielitaito on myös varsin korkealla tasolla. Kuitenkin joillekin suomalaisille englannin suullinen ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005)