Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorRossi, Eelis
dc.date.accessioned2019-06-14T08:35:15Z
dc.date.available2019-06-14T08:35:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64627
dc.description.abstractViimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen opetuskin päässyt nostamaan päätään isommaksi osaksi Englannin kielen opettamista. Tähän on myös vaikuttanut ajatus kansainvälisemmästä kielikompetenssista, joka ajaa ajatusta siitä, että oppilaan on hyvä selviytyä kommunikatiivisissa tilanteissa niin hyvin kuin mahdollista, tässä globalisoituvassa maailmassa. Jotta tämä tavoite voitaisiin saavuttaa, on huomiota kiinnitetty ääntämisen opettamiseen, materiaalipakettien kehittämiseen, ja ylipäätään puhumista kannustavien tehtävien lisäämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä lukio-opettajat ajattelevat ääntämisen opetuksesta, mitä he pitävät tärkeänä ääntämisen opettamisessa, miten he opettavat ääntämistä, ja mitä näkemyksiä heillä on natiivimaisen ääntämisen tavoittelusta ja ymmärrettävyyteen pyrkimisestä. Vaikka tutkimusta ääntämisestä on paljon, on sen painotus ollut enemmän opiskelijoiden mielipiteissä ja näkemyksissä, joten tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille opettajien näkökulmia. Tutkimukseeni osallistui kolme lukion englannin opettajaa kahdesta lukiosta Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, joka sisälsi avoimia kysymyksiä kolmesta isommasta pääaiheesta, jotka olivat tärkeät osat ääntämisen opetuksessa, opettajien metodit ääntämisen opetuksessa, ja natiivisuus sekä ymmärrettävyys. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018. Tuloksista selvisi, että ääntämiseen tarkoitetut tehtävät ovat monipuolistuneet ja lisääntyneet, ja opettajat kokivat tärkeäksi, että ääntämistä opetetaan positiivisella asenteella, keskittymällä yleiskuvaan eikä yksittäisiin virheisiin. Opettajat myös kokivat, että ymmärrettävä ääntäminen on tärkeämpää kuin natiivimainen, ja että tärkeintä olisi oppia pois rallienglannista ja oppia ääntämisen perusteet. Opettajat nostivat esille myös teknologisoitumisen kasvun, joka on yleistynyt tehtäväpaketeissa ja josta on tullut opetusta helpottava osa jokapäiväisessä opetuksessa. Tulokset antavat pienen vilauksen siitä millaisella tavalla englannin ääntämistä opetetaan, mutta laajempien johtopäätösten tai hyötyjen saamiseksi olisi tutkimusta tehtävä suuremmalla skaalalla.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherteachers' view
dc.title/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906143213
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysopronunciation
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright