Finnish 9ᵗʰ graders’ views on English pronunciation and Rally English
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Englannin kielen asema Suomessa on vakiintunut, vaikka sitä pidetään edelleen vieraana kielenä. Suomalaisten englannin kielitaito on myös varsin korkealla tasolla. Kuitenkin joillekin suomalaisille englannin suullinen kielitaito ja ääntäminen voivat tuottaa vaikeuksia. Suomen kielessä on suomen vaikuttamalle englannin kielen ääntämiselle oma käsitteensä: rallienglanti. Rallienglanti on Suomessa yleisesti tunnettu käsite, mutta siitä on niukalti aiempaa tutkimusta. Tämän maisteritutkielman tavoitteena oli tarkastella rallienglantia ilmiönä erityisesti siitä näkökulmasta, millaisia näkemyksiä yläkoululaisilla on englannin ääntämisestä ja rallienglannista. Tutkimuksessa pyrittiin muun muassa kartoittamaan rallienglannin käyttötarkoituksia ja käyttötilanteita. Näkemyksien subjektiivisuudesta huolimatta niiden tutkiminen on hyödyllistä, sillä ne vaikuttavat oppimiseen ja siihen, miten kielen käyttäjiä kohdellaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 50 yhdeksäsluokkalaista eräästä keskisuomalaisesta koulusta. Ennen kyselytutkimuksen toteutusta kysely pilotoitiin toisen koulun yläkouluryhmällä. Kysely sisälsi sekä avokysymyksiä että strukturoidumpia kysymyksiä, jotka analysoitiin kysymyksestä riippuen temaattisella analyysillä tai kuvailevan tilastotieteen avulla. Tutkimuksen pienen osallistujamäärän vuoksi sen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta vastausten pohjalta oppilaiden näkemykset englannin ääntämisen oppimisesta, opetuksesta ja rallienglannista olivat enimmäkseen positiivisia. Rallienglanti oli oppilaille tuttu käsitteenä ja rallienglannin tarkoituksellisesta käytöstä annettiin erilaisia esimerkkejä. Vastauksissa korostuivat ennen kaikkea rallienglannin käyttö huumorimielessä sekä läheisten ihmisten kuten perheen ja ystävien kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
Rossi, Eelis (2019)Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
Suomalainen, Enni (2020)Palautteen merkitystä oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) että Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.