Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten
rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta
tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen kommunikoinnin
lingua franca. Siksi englannin kielen suulliselle kielitaidolle on tarvetta, ja suullista
kielitaitoa tulisikin opettaa koulussa.
Suomalaisen lukion päättökokeesta, ylioppilaskirjoituksista, puuttuu tällä hetkellä
suullisen kielitaidon koe kaikissa vieraissa kielissä. Suullinen kielitaito on testauksen
näkökulmasta aliarvostettu ja voin näin myös opetuksessa jäädä taka-alalle, sillä
opetus ja harjoittelu vieraalla kielellä keskittyvät usein ensisijaisesti
ylioppilaskirjoituksissa testattaviin osa-alueisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää sekä oppilaiden että opettajien mielipiteitä englannin suullisen kielitaidon
opiskelusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat osallistujien mielestä
vaikuttavat suullisen kielitaidon oppimiseen ja opettamiseen lukiossa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, onko englannin kielen opetuksessa eroa lukion
alussa ja lopussa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä oppilailla että opettajilla on positiivinen
kanta suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen. Harjoitteluun liittyvät seikat
kuitenkin paljastavat, että asia on monimutkaisempi kuin yleinen mielipide antaa
olettaa. Osalle puhuminen vieraalla kielellä on haastavaa ja tulosten valossa
erityisesti tytöt ovat poikia ujompia kielenkäyttäjiä. Suullisen kielitaidon
opettamiseen vaikuttavat useat tekijät kuten ryhmäkoko, kulttuuriset seikat, sekä
lukion rakenne; useat kokeet sekä ylioppilaskoe luovat paineita opettamiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ... -
/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
Rossi, Eelis (2019)Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen ... -
Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
Suomalainen, Enni (2020)Palautteen merkitystä oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) että Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.