What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä seikat motivoivat suomalaisia ja eteläkorealaisia yliopisto-opiskelijoita opiskelemaan englantia. Aineisto kerättiin paperikyselynä oppitunneilla Jyväskylän yliopistossa ja Ewha Womans University:ssä. Kysely sisältää avoimia, suljettuja, sekä asteikkokysymyksiä. Kysymysten aiheita ovat opiskelumotivaatio, motivoivat seikat, stressitaso, kilpailu opinnoissa ja kieliasenteet.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistosta suoritettiin teema-analyysi, eli etsittiin useimmin mainittuja teemoja ja niiden esiintymisyleisyyttä, kun taas kvantitatiivista aineistoa tutkittiin tilastollisin metodein. Sen jälkeen Suomen ja Etelä-Korean tuloksia vertailtiin sekä etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Teoreettisena taustana toimii Dörnyein L2 Motivational Self System, joka selittää motivaatiota mahdollisten omakuvien (possible selves) kautta, mutta ottaa huomioon myös sosiaalisen oppimisympäristön merkityksen motivaation rakentumisessa. Saatuja tuloksia verrataan myös PISA tutkimuksen tuloksiin.
Keskeisimmät löydökset ovat, että suomalaiset ja eteläkorealaiset opiskelijat raportoivat yhtäläisesti stressaantuneisuudestaan ja oppimismotivaatiostaan. Yleisimmät motivoivat seikat ovat myös samankaltaisia, joskin niissä on hieman esiintyvyyden eroavaisuuksia. Kuitenkin selkeä eroavaisuus on se, että eteläkorealaiset raportoivat opiskeluympäristön olevan erittäin kilpailuhenkinen, mutta suomalaisten mukaan kilpailua ei juurikaan näy yliopisto-opiskelussa. Tulosten perusteella vaikuttaisi siis, että suomalaisia ja eteläkorealaisia englanninopiskelijoita motivoi samat asiat. Silti on mahdotonta soveltaa tätä tulosta muihin koulutusasteisiin tai maihin ilman syvempää ja laajempaa tutkimusta aiheesta. Onkin siis tärkeää jatkossa tutkia opiskelumotivaatiota, mutta myös oppilaiden hyvinvointia ja stressiä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
Kangashaka, Eveliina (2018)Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...