Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorHemminki, Aleksi
dc.date.accessioned2019-05-15T05:22:03Z
dc.date.available2019-05-15T05:22:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63932
dc.description.abstractVideopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen viihteen, kuten elokuvien, rinnalle. Pelit tarjoavat mahdollisuuden oppia vierasta kieltä oppilaille tutulla ja luonnollisella tavalla. Pelitutkimus on alana suhteellisen tuore, joten uusien tutkimusten tekeminen on tärkeää, jotta ymmärretään pelien hyöty mm. kielen oppimisessa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien asenteita ja kokemuksia videopelien käytöstä osana kielten opetusta. Samalla pyritään kartoittamaan peliopetuksen nykytilaa Suomessa ja havaitsemaan sen hyötyjä sekä haittoja. Tutkimus toteutettiin haastatteluin, joihin osallistuneet kaksi opettajaa työskentelevät Keski-Suomessa sekä yläkoulussa, että lukiossa. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajat käyttävät pelejä säännöllisesti osana opetusta, sillä niiden on havaittu motivoivan sekä auttavan oppilaita keskittymään. Varsinkin pojat hyötyvät peliopetuksesta, sillä sen on havaittu parantavan heidän oppimistuloksiaan. Opetuksessa käytetyt oppimispelit ovat kuitenkin yksinkertaisia verrattuna oppilaiden vapaa-ajalla pelaamiin peleihin, mikä vähentää oppilaiden kiinnostusta oppimispelejä kohtaan. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että uudella opetussuunnitelmalla ei ollut vaikutusta pelien käyttöön opetuksessa, vaan uusia metodeja, kuten pelejä, on otettu käyttöön opetuksessa jo aikaisemmin. Jatkossa tutkimusta voisi laajentaa koskemaan koko Suomea, ja haastatella useita eri opettajia yleistettävämpien tutkimustulosten saamiseksi. Jatkotutkimus voitaisiin toteuttaa myös kvantitatiivisin menetelmin, jolloin saataisiin kattava tilastollinen kuva peleistä kielenoppimisen välineenä.fi
dc.format.extent26
dc.language.isoen
dc.subject.othergame-enhanced learning
dc.title'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152574
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysogamification
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysoeducational games


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot