English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sekä opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo tällä varsin nuorella
tutkimusalalla keskitytty, joten tämä tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien äänen tulla kuuluksi. Tässä
tutkielmassa on selvitetty, millaista pelitaustaa Suomessa asuvilla englannin kielen aineenopettajaopiskelijoilla on,
ja mitä mielipiteitä heillä on videopelien käytöstä osana opetusta. Lisäksi tutkielma keskittyy heidän
halukkuuteensa käyttää videopelejä omilla oppitunneilla ja siihen, vaikuttavatko osallistujien pelitausta näiden
mielipiteiden muodostumiseen. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla kolmea yliopisto-opiskelijaa, ja tulokset on
analysoitu kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimus osoittaa, että opettajaopiskelijat ovat pelanneet paljon erilaisia pelejä varsinkin lapsuudessaan, mutta
nykypäivänä he pelaavat paljon harvemmin. Pelejä on pelattu eri alustoilla, kuten konsoleilla ja tietokoneella.
Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat videopelien tukevan kielten opiskelua, sillä se mahdollistaa
altistumisen autenttiselle kielelle, yksilöllistettyä oppimista ja kasvattaa oppijoiden motivaatiota. Heillä oli myös
korkea halukkuus käyttää videopelejä tulevina opettajina, ja yhdellä osallistujalla olikin jo kokemusta tästä. Lisäksi
opettajaopiskelijat olivat kiinnostuneita osallistumaan kursseille, jotka keskittyvät siihen, kuinka videopelit tukevat
kielten oppimista. He haluavat myös oppia lisää videopeleistä, jotta he voisivat käyttää sopivia pelejä oppitunneilla,
sillä kaikki videopelit eivät heidän mielestään ole välttämättä soveliaita. Haastatteluissa ilmenneitä videopelien
negatiivisia puolia olivat kiusaaminen nettipeleissä ja puute tarvittavista välineistä käyttää videopelejä.
Tämä tutkimusala hyötyisi samankaltaisesta tutkimuksesta, jossa olisi laajempi otanta. Lisäksi jatkossa voitaisiin
tutkia kvantitatiivisten menetelmien avulla, kuinka paljon kielten aineenopettajaopiskelijat ovat pelanneet pelejä ja
nykyään pelaavat pelejä. Myös aineenopettajille kohdistettua opetussuunnitelmaa kehittäessä olisi hyvä keskittyä
näiden opiskelijoiden mielipiteisiin nykyisistä kursseista, jotka keskittyvät pelien käyttöön osana vieraiden kielten
opetusta ja tietokoneavusteiseen kielen oppimiseen ja opettamiseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4421]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ... -
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
Hemminki, Aleksi (2019)Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen ... -
On the rocky road of reading : effects of computer-assisted reading intervention for at-risk children
Saine, Nina L. (University of Jyväskylä, 2010) -
Teaching and learning to read in Afrikaans : teacher competence and computer-assisted support
February, Pamela J. (Jyväskylän yliopisto, 2018)This thesis is in the form of a monograph consisting of three distinct, but related studies. The three studies examined Grade 1 teachers’ knowledge and perceptions of reading instruction in classrooms in Namibia; and ...