Show simple item record

dc.contributor.authorHeiskanen, Noora
dc.contributor.authorSaxlund, Tiina
dc.contributor.authorRantala, Anja
dc.contributor.authorVehkakoski, Tanja
dc.date.accessioned2019-05-14T11:47:10Z
dc.date.available2019-05-14T11:47:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHeiskanen, N., Saxlund, T., Rantala, A., & Vehkakoski, T. (2019). Lapsen vahvuudet esiopetusvuoden pedagogisissa asiakirjoissa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>29</i>(1), 26-42.
dc.identifier.otherCONVID_30603562
dc.identifier.otherTUTKAID_81311
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63929
dc.description.abstractVahvuusperustainen kasvatusajattelu on saanut viime vuosina Suomessa paljon huomiota. Vahvuuksien hyödyntäminen tukee lasten itsearvostusta, lisää myönteistä käyttäytymistä ryhmässä ja voi helpottaa vaikeuksien ja epäonnistumisten sietämistä. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, millaisia vahvuuksia tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten pedagogisissa asiakirjoissa kuvataan esiopetuksessa, miten vahvuuksista kirjoitetaan sekä millaisia tehtäviä lasten vahvuuksien kirjaamisella on. Tutkimuksen aineiston muodostavat esiopetuksen oppimissuunnitelmat, tehostetun tuen suunnitelmat ja HOJKS-asiakirjat (N = 65). Aineistolähtöisessä analyysissa vahvuuksiksi ymmärrettiin lapsen kyvyt, luonteenpiirteet ja toimintatavat, jotka esitettiin asiakirjatekstissä myönteisinä, lapselle hyvää tuottavina ja kulttuurisesti arvostettuina. Vahvuuskuvauksia analysoitiin osin sisällönanalyysia ja osin diskurssianalyysia käyttäen. Tulokset osoittivat, että asiakirjoihin oli kirjattu laaja kirjo lasten vahvuuksia. Vahvuudet jakautuvat kahdeksaan ryhmään: sosiaaliset vahvuudet, luonteenvahvuudet, kognitiiviset vahvuudet, motoriset vahvuudet, käyttäytymisen vahvuudet, oppimisen vahvuudet, vahvuudet arjen toiminnoissa sekä tunnevahvuudet. Lapsen vahvuuksien kuvaukset vaihtelevat niiden yksityiskohtaisuuden ja vaihtelevuuden mukaan. Vahvuuskuvauksille muotoutui teksteissä neljä tehtävää: lapsen tilanteen taustoittaminen, tuen tarpeiden kuvausten pehmentäminen, muutoksen osoittaminen sekä pedagoginen hyödyntäminen. Lasten vahvuuksien kirjaamisen haasteena oli kuvausten irrallisuus: vahvuuksia kyllä kuvattiin, mutta niihin viittaaminen pedagogiikan suunnittelussa jäi vähäiseksi.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervahvuudet
dc.titleLapsen vahvuudet esiopetusvuoden pedagogisissa asiakirjoissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904302339
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-04-30T06:15:13Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange26-42
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume29
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2019.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysoluonteenpiirteet
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoHOJKS
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoerityislapset
dc.subject.ysoasiakirjat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p29074
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22091
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20272
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28718
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28565
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2325
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright