dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Savia, Mari | |
dc.date.accessioned | 2019-05-08T06:37:21Z | |
dc.date.available | 2019-05-08T06:37:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63778 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni
ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen
tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen tuen
asiakirjasta, joita olivat oppimissuunnitelmat, henkilökohtaiset opetuksen järjestämistä
koskevat suunnitelmat sekä pedagogiset arviot ja selvitykset. Aineisto
analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimuksen tuloksena löydettiin neljä erilaista tapaa viitata lapsen tai huoltajien ääneen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Viittaamisen tavat olivat suora lainaaminen, epäsuora lainaaminen, lapsen tai huoltajan mielentilojen kuvaaminen sekä esiopetuksen tai koulun ulkopuolisen toiminnan kuvaaminen.
Lapsen ja huoltajien äänille muodostui asiakirjoissa neljä eri funktiota, joita olivat
lapsituntemuksen lisääminen, huoltajan kuulemisen osoittaminen, opettajan toiminnan
vahvistaminen sekä yhteisiin toimintaperiaatteisiin sitouttaminen. Tutkimus osoitti, että lapsen tai huoltajien ääntä esiintyi kolmiportaisen tuen asiakirjoissa melko vähän, ja siten myös heidän osallisuutensa dokumenteissa jäi pieneksi. Koska lapsen tai huoltajien ääneen ei juurikaan viitattu asiakirjoissa myöhemmin, heidän vaikutusmahdollisuutensa jäivät heikoiksi. Tulevaisuudessa olisikin tärkeää tutkia enemmän lasten ja huoltajien äänen kuulumista kolmiportaisen tuen asiakirjoissa, sekä sitä miten heidän osallisuuttaan
voitaisiin lisätä asiakirjojen laadintaprosessissa ja lapsille annettavan tuen suunnittelussa. | fi |
dc.format.extent | 52 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lapsen ääni | |
dc.title | Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905082455 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | dokumentointi | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | asiakirjat | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | äänet | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |