Show simple item record

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorSavia, Mari
dc.date.accessioned2019-05-08T06:37:21Z
dc.date.available2019-05-08T06:37:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63778
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen tuen asiakirjasta, joita olivat oppimissuunnitelmat, henkilökohtaiset opetuksen järjestämistä koskevat suunnitelmat sekä pedagogiset arviot ja selvitykset. Aineisto analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimuksen tuloksena löydettiin neljä erilaista tapaa viitata lapsen tai huoltajien ääneen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Viittaamisen tavat olivat suora lainaaminen, epäsuora lainaaminen, lapsen tai huoltajan mielentilojen kuvaaminen sekä esiopetuksen tai koulun ulkopuolisen toiminnan kuvaaminen. Lapsen ja huoltajien äänille muodostui asiakirjoissa neljä eri funktiota, joita olivat lapsituntemuksen lisääminen, huoltajan kuulemisen osoittaminen, opettajan toiminnan vahvistaminen sekä yhteisiin toimintaperiaatteisiin sitouttaminen. Tutkimus osoitti, että lapsen tai huoltajien ääntä esiintyi kolmiportaisen tuen asiakirjoissa melko vähän, ja siten myös heidän osallisuutensa dokumenteissa jäi pieneksi. Koska lapsen tai huoltajien ääneen ei juurikaan viitattu asiakirjoissa myöhemmin, heidän vaikutusmahdollisuutensa jäivät heikoiksi. Tulevaisuudessa olisikin tärkeää tutkia enemmän lasten ja huoltajien äänen kuulumista kolmiportaisen tuen asiakirjoissa, sekä sitä miten heidän osallisuuttaan voitaisiin lisätä asiakirjojen laadintaprosessissa ja lapsille annettavan tuen suunnittelussa.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsen ääni
dc.titleLapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905082455
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysodokumentointi
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysoasiakirjat
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoäänet
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record