Dinosauruksista nykyhetkeen : historian opetus luokanopettajien kuvailemana
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, millaisena historian opetus näyttäytyy luokanopettajien kuvailemana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat historian opetuksen tehtävälle ja millaisia opetuskäytänteitä luokanopettajilla on historian opetukseen.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin laadullista kyselylomaketta ja tutkimukseen osallistui yhteensä 33 luokanopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajat pitävät historiaa merkityksellisenä oppiaineena. Historian opetusta perusteltiin tiedollisilla sekä taidollisilla päämäärillä. Tulokset osoittivat luokanopettajien käyttävän monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä historian opetuksessaan. Luokanopettajat kuvailivat käyttävänsä opettaja- ja oppikirjajohtoisia, elämyksellisiä ja oppilaita aktivoivia opetusmenetelmiä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta luokanopettajien pitävän historiaa tärkeänä oppiaineena, jonka kautta oppilaat saavuttavat opetussuunnitelman mukaisia tiedollisia sekä taidollisia tavoitteita. Tehtävän ja tavoitteiden kuvailussa kuitenkin korostuu yhä historian ymmärtäminen sen tiedollisessa merkityksessä. Luokanopettajien kuvailusta voidaan päätellä, että historian opetuksessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä, mutta opettaja ja oppikirjajohtoisuus korostuvat yhä eniten. Luokanopettajien kuvailut viestivät
perinteisen historian opetuksen jatkumisesta, vaikka historiasta on pyritty jo vuosikymmenten ajan muokkaamaan taidollisempaa ja ajattelua kehittävämpää oppiainetta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
Lyhty, Jarmo (2018)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
Eriksson, Susanna; Salovuori, Eeva (2022)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä nivelvaiheesta siirryttäessä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle. Alkuopetuksen ja kolmannen luokan välinen nivelvaihe on yksi perusopetuksen alakoulun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.