University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla

Thumbnail
View/Open
746.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hiironen, Miia
Date
2014
Discipline
TaidekasvatusArt Education

 
Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. Prosessidraamat on tehty koulu projektissa nimeltä :Draaman kuuma rooli, jossa oli kolme prosessidraama työpajaa: Seitsemän veljestä, Elisabet I ja Marco Polo. Seitsemän veljestä edusti äidinkieltä ja Elisabet I sekä Marco Polo historian oppiaineista tehtyjä prosessidraamoja. Aineisto tutkimuksessa koostui videoista, oppilaiden ja ohjaajan oppimispäiväkirjoista sekä kolmesta eri kyselystä, jotka toteutettiin projektin alussa, heti prosessidraamojen loputtua sekä muutaman kuukauden kuluttua. Myös prosessien aikana syntyi laajasti aineistoa oppilaiden piirroksista ja teksteistä. Aineistoa tutkittiin teemoittelemalla.
Alternative title
Kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
Keywords
Prosessidraama työtapa historianopetus äidinkielen opetus alakoulu draamakasvatus kokemuksellinen oppiminen Kvalitatiivinen tutkimus prosessidraama työtavat äidinkieli opetus historia kokemusoppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406242137

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla 

    Maunu, Marika (2011)
    Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ...
  • Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana 

    Åkerblad, Eeva (2015)
    Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ...
  • Draaman käyttö historianopetuksessa 

    Salonen, Riina (2000)
  • ”Vaikeinta on nousta kaikkien eteen tuomittavaksi” : lukiolaisten käsityksiä puheiden pitämisestä äidinkielen oppitunneilla 

    Sippola, Laura (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lukiolaisilla on puheiden pitämisestä äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa. Puheella tarkoitan tutkimuksessani esiintymistilannetta, jossa yksi henkilö ...
  • Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)" 

    Rinne, Elina (2012)
    Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre