Tunnetaitojen harjoittelu lukion musiikkikasvatuksessa
Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua tunnetaitojen harjoitteluun osana lukion
musiikkikasvatusta. Samalla tutustuttiin opiskelijoiden aiheeseen liittyviin käsityksiin
ja kokemuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa, miten ja
miksi tunnetaitojen harjoittelu soveltuu lukion musiikkikasvatukseen. Tutkimuksen
kohteena oli erään varsinaissuomalaisen lukion toisen pakollisen musiikinkurssin
opiskelijat.
Tutkimus toteutettiin osallistuvana tapaustutkimuksena, jossa tutkija oli aktiivi-
sena osana tapausta, jota tutkittiin. Tutkimusta varten tutkija piti kurssille
opetuskokeiluja, joissa tutustuttiin tunnetaitojen harjoitteluun musiikin avulla.
Musiikkia kuunneltiin ja improvisoitiin. Kuuntelun ja improvisaation aikana
heränneistä tunteista, mielikuvista ja muistoista keskusteltiin. Keskustelua ohjattiin
tunnetaitoja ja musiikillista tunteiden säätelyä.
Tutkimuksen tuloksina voidaan raportoida, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu
osaksi lukion musiikkikasvatusta. Tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla
oli jo ennen tutkimusta käsitys musiikin ja tunteiden välisestä suhteesta ja
tunteiden säätelystä. Tunnetaitojen harjoittelu oli mielekästä vaihtelua tavallisille
musiikintunneille.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu
opiskelijoiden mielestä osaksi lukion musiikkikasvatusta. Metodi on myös lukion
opetussuunnitelman perusteet 2016 mukainen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Miusta se on aika luonteva osa musiikkia” : tapaustutkimus musiikillisesta keksinnästä Kuhmon kaupungin perusopetuksen ja lukion musiikinopetuksessa
Ylönen, Mikko (2022)Maisterintutkielmassani tutkin tapaustutkimuksen keinoin musiikillista keksintää Kuhmon kaupungin perusopetuksessa ja lukiossa, sekä Kuhmon kaupungin kulttuuripanostusten vaikutuksia edellä mainitun osaamisen näkymisessä ... -
Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
Putkinen, Hanna-Leena (2018)Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää ... -
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
Kallio, Charlotta (2020)Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin ... -
Tunteet sävellysprosessissa : kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa
Palve, Roope (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia musiikin tunnevaikutuksista, sekä heidän musiikillisia työtapojaan ja ratkaisujaan tunteiden välittämisessä. Tutkimuksessa haluttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.