dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.author | Ellilä, Juho | |
dc.date.accessioned | 2019-04-26T06:24:53Z | |
dc.date.available | 2019-04-26T06:24:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63632 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua tunnetaitojen harjoitteluun osana lukion
musiikkikasvatusta. Samalla tutustuttiin opiskelijoiden aiheeseen liittyviin käsityksiin
ja kokemuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa, miten ja
miksi tunnetaitojen harjoittelu soveltuu lukion musiikkikasvatukseen. Tutkimuksen
kohteena oli erään varsinaissuomalaisen lukion toisen pakollisen musiikinkurssin
opiskelijat.
Tutkimus toteutettiin osallistuvana tapaustutkimuksena, jossa tutkija oli aktiivi-
sena osana tapausta, jota tutkittiin. Tutkimusta varten tutkija piti kurssille
opetuskokeiluja, joissa tutustuttiin tunnetaitojen harjoitteluun musiikin avulla.
Musiikkia kuunneltiin ja improvisoitiin. Kuuntelun ja improvisaation aikana
heränneistä tunteista, mielikuvista ja muistoista keskusteltiin. Keskustelua ohjattiin
tunnetaitoja ja musiikillista tunteiden säätelyä.
Tutkimuksen tuloksina voidaan raportoida, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu
osaksi lukion musiikkikasvatusta. Tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla
oli jo ennen tutkimusta käsitys musiikin ja tunteiden välisestä suhteesta ja
tunteiden säätelystä. Tunnetaitojen harjoittelu oli mielekästä vaihtelua tavallisille
musiikintunneille.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu
opiskelijoiden mielestä osaksi lukion musiikkikasvatusta. Metodi on myös lukion
opetussuunnitelman perusteet 2016 mukainen. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tunteiden säätely | |
dc.title | Tunnetaitojen harjoittelu lukion musiikkikasvatuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201904262293 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | opetuskokeilut | |
dc.subject.yso | improvisointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |