Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten musiikinkuuntelu vaikuttaa aivoihin sekä psyykkiseen hyvinvointiin. Tämän jälkeen kartoitan musiikin merkityksiä nuorten elämässä, tunteiden säätelyn merkitystä psyykkiseen hyvinvointiin sekä tunteiden ja musiikin välisiä yhteyksiä. Käyn tutkielmassa läpi myös perusopetuksen opetussuunnitelmaan (POPS 2014) sekä lukion opetussuunnitelmaan (LOPS 2019) kirjattuja tunne- ja kuuntelukasvatuksen tavoitteita.
Tutkielmani vahvistaa, että musiikinkuuntelulla on kokonaisvaltainen vaikutus hyvin- vointiin ja erityisesti sillä on tunnemerkityksiä. Tunteiden säätelyn taito merkittävä osa hyvinvointia ja epäonnistunut tunteidensäätely voi altistaa mielenterveysongelmille sekä vaikuttaa ihmissuhteisiin ja vuorovaikutustaitoihin. Tunnekasvatuksen sisältäminen osaksi musiikinopetusta musiikinkuuntelun kautta on erittäin tärkeää nuorten terveen kehityksen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen välineenä : surun käsittely kahdessa lasten kirjasarjassa
Manninen, Ada (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella surun käsittelyä Molli- ja Vesta- Linnea –kirjasarjojen teoksissa. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjojen välisiä surun kuvauksia, surun aiheuttajia sekä surun ylitsepääsemisen ... -
Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ... -
Tunteet sävellysprosessissa : kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa
Palve, Roope (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia musiikin tunnevaikutuksista, sekä heidän musiikillisia työtapojaan ja ratkaisujaan tunteiden välittämisessä. Tutkimuksessa haluttiin ... -
Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
Sällinen, Suvi (2018)Tutkimuksessa selvitettiin konkreettisissa oppimistilanteissa musiikin ja tunteiden yhteyttä tunnetaitokasvatuksessa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, mitä tunnesanoja ja merkityksiä oppilaat liittävät musiikkiin ja ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.