University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Miusta se on aika luonteva osa musiikkia” : tapaustutkimus musiikillisesta keksinnästä Kuhmon kaupungin perusopetuksen ja lukion musiikinopetuksessa

Thumbnail
View/Open
754.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ylönen, Mikko
Date
2022
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Maisterintutkielmassani tutkin tapaustutkimuksen keinoin musiikillista keksintää Kuhmon kaupungin perusopetuksessa ja lukiossa, sekä Kuhmon kaupungin kulttuuripanostusten vaikutuksia edellä mainitun osaamisen näkymisessä paikallisissa lapsissa ja nuorissa. Kuhmolaissyntyisenä pedagogina, säveltäjänä ja muusikkona koen kotikaupunkini antaneen minulle lapsuus- ja nuoruusaikanani hyvät lähtimet musiikkialan ammattipolulle. Toimiessani musiikin aineopettajan sijaisena lukuvuonna 2018-2019 huomasin, kuinka paljon musiikillisen keksinnän osaamista nykyiset opetussuunnitelman perusteet oppilailta edellyttävät. Niinpä halusin myös kartoittaa työelämälähtöisesti opetusmenetelmiä alan ammattilaisilta. Koska haaveenani on työllistyä musiikinopettajana nimenomaan Kainuussa, halusin suunnata tutkimuksen kotimaakuntaani. Tutkielman aineistoksi keräsin tietoa kahden tiedonannon sekä kahden strukturoidun teemahaastattelun muodossa. Tiedonantoja pyysin Kuhmon musiikkiopistossa säveltämisen alkeisopetusta antavalta opettajalta, sekä Kuhmon kaupungin sivistystoimen johtajalta, joka toimii myös Kuhmon yhteislukion rehtorina. Haastattelin Kuhmon perusopetuksen luokanopettajaa (vuosiluokat 3–6 ja musiikkipainotteinen opetus) sekä perusopetuksen ja lukion aineenopettajaa (vuosiluokat 7–9 sekä yleis- ja musiikkipainotteinen opetus). Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2022, ja tiedonannot pyysin alkuvuodesta 2022. Kitteroin ja teemoittelin haastattelun tulokset ja ryhmittelin ne teemojen mukaisiin kategorioihin. Tulosten luotettavuuden validioin tiedonantojen ja haastattelujen aineistotriangulaation perusteella. Tuloksista käy ilmi, että Kuhmon kaupungin toimijoilla, erityisesti musiikkiopistolla, on vankka yhteistyöperusopetuksen ja lukion kanssa. Lisäksi musiikkipainotteisessa opetuksessa olevat tai musiikkia harrastavat oppilaat olivat selkeästi taitavampia ja motivoituneempia musiikillisessa keksinnässä. Merkittävimpiä puutteita esiintyi musiikin merkintätapojen opetuksen eroissa, sekä koko perusopetuksen kattavan ala- ja yläkoulun välisen oppimispolun puuttumisessa. Lisäksi inkluusio-opetus aiheutti selkeästi ongelmia musiikin ryhmäopetukseen. Jatkotutkimuksiksi ehdotan lisää vastaavia tutkimuksia Kuhmosta, lajempaa seurantatutkimusta kaupungin kulttuurikasvatusohjelman vaikutuksista 2020-luvulla, sekä etnografista tutkimusta Kuhmon Kamarimusiikkifestivaalin vaikutuksesta paikalliseen kulttuuriympäristöön. ...
Keywords
musiikillinen keksintä eriyttäminen pedagogiikka kulttuuri improvisointi musiikki musiikkikasvatus säveltäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205312995

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24977]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tapaustutkimus lukion musikaaliprojektin kasvattavista vaikutuksista 

    Vanhanen, Petri (2016)
    Opinnäytetyöni on kuvaileva ja arvioiva tapaustutkimus vetämistäni musikaaliprojekteista ryhmäytymisprosessin näkökulmasta että ryhmän ohjaajana saamieni kokemusten kannalta. Käsittelen ryhmäteorioiden toimivuutta yleisesti ...
  • Musiikillinen keksintä : oppikirja-analyysi musiikillisen keksinnän tehtävistä Musiikin mestarit 1-6 opettajankirjoissa 

    Jylhä, Päivi (2009)
  • Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen 

    Putkinen, Hanna-Leena (2018)
    Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää ...
  • Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta 

    Lightfoot, Henry (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
  • ”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta 

    Savolainen, Sanna-Mari (2021)
    Tutkielma käsittelee vuorovaikutuksen merkitystä musiikillisessa improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta. Vuorovaikutuksen merkitystä improvisaatiossa tarkastellaan vuorovaikutuksesta tehtyjen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre