Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAlanen, Riikka
dc.contributor.authorViinikainen, Salla
dc.date.accessioned2019-03-18T11:07:04Z
dc.date.available2019-03-18T11:07:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63190
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ikääntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ikääntyvien yhteistoimintaprojekti, jonka sisällöissä korostuivat lukutaitoa tukevat harjoitteet. Lukemaan oppimista tarkastelevan näkökulman lisäksi tutkimus keskittyy kuvaamaan eri sukupolvien välistä vuorovaikutusta lasten kokemana. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Siihen osallistui kaksitoista ensimmäisen vuosiluokan oppilasta, ja tutkimusaineisto koostuu heidän kertomistaan kokemuksista. Aineistonkeruu toteutettiin kaksivaiheisena vuoden 2018 alkupuolella. Ensimmäisessä vaiheessa menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua pienryhmissä. Toisessa vaiheessa oppilaat piirsivät kokemuksistaan, ja haastattelut toteutettiin keskustelutilanteina piirustusten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetel-mänä laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan oppilaiden kokemukset omasta oppimisestaan ja lukutaidossa kehittymisestään eivät olleet tämän tutkimuksen keskiössä. Lasten oma-aloitteisesti tekemässä reflektiossa korostuivat sen sijaan vuorovaikutukselliset seikat ja kokemukset toiminnan mieluisuudesta. Oppilaat kuvasivat kokemuksiaan sekä ikääntyvistä että ikääntyvien kanssa toteutetusta yhteistoiminnasta pääasiassa myönteisillä ilmaisuilla. Tutkimustuloksista muodostuneet kuvauskategoriat ovat yhteistoiminnan kuvailu, vuorovaikutus ikääntyvien kanssa, kokemukset lukemaan oppimisesta, kokemukset yhteistoiminnan merkityksellisyydestä sekä merkityksellisinä koetut aktiviteetit ja harjoitteet. Lisäksi yhteistoimintaprojektin maskotit näyttäytyvät lasten piirustuksissa keskeisessä roolissa. Tutkimuksen tuloksissa esiin nousi lasten ajatteluun ja kokemusmaailmaan liittyvä luonnollinen pyrkimys konkretiaan. Tutkimustulokset tarjoavat viitteitä siitä, minkälaiset työtavat ovat kannattavia, ja mitä asioita lapset kokevat merkityksellisinä, kun toteutetaan eri ikäpolvia yhdistävää toimintaa.fi
dc.format.extent97
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherikääntyvät
dc.subject.otherlasten kokemukset
dc.subject.otherlukemaan oppiminen
dc.subject.othersosiokulttuurinen oppimiskäsitys
dc.titleYhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903181890
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhteistoiminnallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot