"Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa, sekä miten lapset kokevat itsenäisyyden ja kasvattajan tuen. Tutkimus toteutettiin yhdessä eteläpohjanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen osallistujat olivat 4-5 -vuotiaita lapsia ja heitä oli yhteensä 11 lasta. Tutkimusaineisto hankittiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia, ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsen itsenäisyys ilmenee lapsen itsenäisenä toimintana, oman toiminnan ohjaamisena ja säätelynä sekä riippuvuutena aikuisesta. Lapset kokivat toimivansa ja ajattelevansa itsenäisesti, mutta he toivat esille, että aikuisilla on myös merkitystä heidän itsenäisyydellensä. He kokivat, että aikuiset voivat tukea heidän itsenäisyyttään, esimerkiksi opettamalla heille uusia asioita. Toisaalta lapset kertoivat, että aikuiset voivat myös säädellä heidän itsenäisyyttään erilaisten sääntöjen ja päätösten kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta itsenäisyyden näyttäytyvän lasten keskuudessa hyvin moninaisena ilmiönä. Lapsille oleellista oli saada tehdä asioita omien taitotasojensa mukaisesti sekä haastaa itseään kehittääkseen omaa itsenäisyyttään. Samalla kuitenkin he tarvitsivat aikuisen tukea ja läheisyyttä. Tutkimustulokset osoittivatkin itsenäisyyden ja riippuvaisuuden vuorottelun lasten arjessa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25002]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Ennakointi, ennakointi ja ennakointi!” : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä ja sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Huang, Beini (2022)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, varhaiskasvatuksen henkilöstön kohtaamat lasten aggressiivisen käyttäytymiset sekä toimintatapoja, joita ehkäistä ja puuttua aggressiivisen käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla myös ... -
Unravelling the rationalities of childhood cycling promotion
Silonsaari, Jonne; Simula, Mikko; Te Brömmelstroet, Marco; Kokko, Sami (Elsevier, 2022)Decrease of children’s independent mobility (CIM) has worried academics, policymakers, educators and other professionals for decades. Research and policy often emphasise that promoting children’s physically active and ... -
"Ja sillon ku saadaan setelit possuun, sillon saadaan ainakin päättää" : 5-vuotiaiden lasten näkemyksiä osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Puhakainen, Tiiu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyi 5-vuotiaiden lasten haastatteluissa, sekä ilmenikö tyttöjen ja poikien haastatteluissa eroja liittyen osallisuuteen. Tutkimuksessa käytetyt ... -
Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020) -
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Määttä, Sami; Koivula, Merja; Huttunen, Kerttu; Paananen, Mika; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Laakso, Marja-Leena (Opetushallitus, 2017)