University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia

Thumbnail
View/Open
892.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Viinikainen, Salla
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ikääntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ikääntyvien yhteistoimintaprojekti, jonka sisällöissä korostuivat lukutaitoa tukevat harjoitteet. Lukemaan oppimista tarkastelevan näkökulman lisäksi tutkimus keskittyy kuvaamaan eri sukupolvien välistä vuorovaikutusta lasten kokemana. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Siihen osallistui kaksitoista ensimmäisen vuosiluokan oppilasta, ja tutkimusaineisto koostuu heidän kertomistaan kokemuksista. Aineistonkeruu toteutettiin kaksivaiheisena vuoden 2018 alkupuolella. Ensimmäisessä vaiheessa menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua pienryhmissä. Toisessa vaiheessa oppilaat piirsivät kokemuksistaan, ja haastattelut toteutettiin keskustelutilanteina piirustusten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetel-mänä laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan oppilaiden kokemukset omasta oppimisestaan ja lukutaidossa kehittymisestään eivät olleet tämän tutkimuksen keskiössä. Lasten oma-aloitteisesti tekemässä reflektiossa korostuivat sen sijaan vuorovaikutukselliset seikat ja kokemukset toiminnan mieluisuudesta. Oppilaat kuvasivat kokemuksiaan sekä ikääntyvistä että ikääntyvien kanssa toteutetusta yhteistoiminnasta pääasiassa myönteisillä ilmaisuilla. Tutkimustuloksista muodostuneet kuvauskategoriat ovat yhteistoiminnan kuvailu, vuorovaikutus ikääntyvien kanssa, kokemukset lukemaan oppimisesta, kokemukset yhteistoiminnan merkityksellisyydestä sekä merkityksellisinä koetut aktiviteetit ja harjoitteet. Lisäksi yhteistoimintaprojektin maskotit näyttäytyvät lasten piirustuksissa keskeisessä roolissa. Tutkimuksen tuloksissa esiin nousi lasten ajatteluun ja kokemusmaailmaan liittyvä luonnollinen pyrkimys konkretiaan. Tutkimustulokset tarjoavat viitteitä siitä, minkälaiset työtavat ovat kannattavia, ja mitä asioita lapset kokevat merkityksellisinä, kun toteutetaan eri ikäpolvia yhdistävää toimintaa. ...
Keywords
ikääntyvät lasten kokemukset lukemaan oppiminen sosiokulttuurinen oppimiskäsitys yhteistoiminnallisuus lapset (ikäryhmät) alkuopetus lukutaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903181890

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ikääntyvien osatyökykyisten asiakkaiden kokemuksia yhteistyöstä työkykykoordinaattorin kanssa 

    Surakka, Johanna (2016)
    Jokaisella on oikeus osallistua tasa-arvoisesti yhteiskunnan toimintaan ja tehdä työtä. Osatyökykyisten työntekijöiden ja työnhakijoiden työllistymistä tai työssä jatkamista tukevat keinot ovat pirstaleisia ja niiden ...
  • Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta 

    Marttila, Juho Salomoni (2016)
    Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ...
  • Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa 

    Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)
    Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ...
  • "Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa 

    Lehtinen, Jenna-Maria (2019)
    Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee ...
  • Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan 

    Huhtala, Viivi (2020)
    Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyvät omalla asenteellaan, esimerkillään ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehkäisemään sitä. Tämän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre