University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kotavuopio, Laura
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä saamen kielen lukemaan oppijoista ja lukemaan opettamisen haasteista. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä kyselylomakevastauksesta ja kolmesta opettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että opettajat hyödynsivät lukemaan opettamisessa pääsääntöisesti sekamenetelmiä, joiden pääpaino oli KÄTS:issä, eli kirjain, äänne, tavu, sana -menetelmässä. Opettajien mielestä synteettiset menetelmät sopivat saamen kielen opetukseen, mutta he kaipasivat enemmän tietoa siitä, mitkä menetelmät soveltuvat saamen kielen lukemaan opettamiseen. Opettajat käyttivät lukemaan opettamisessa pääsääntöisesti oppikirjaa ja etenivät opetuksessa oppikirjan järjestyksen mukaisesti. Toisaalta opettajat sovelsivat opetuksessaan useita eri oppimateriaaleja, sekä tuottivat materiaalia itse. Oppimateriaaleissa oli opettajien näkemysten mukaan pääsääntöisesti kehitettävää, eivätkä oppimateriaalit juurikaan vastanneet heterogeenisten oppilaiden eriyttämistarpeisiin. Opettajat kuvailivat saamen kielen oppilaita kielitaustoiltaan hyvin heterogeenisiksi, joille pohjoissaamen kirjakielen piirteet tuottavat paljon haasteita lukemaan oppimiseen. Siitä huolimatta, suurin osa oppilaista oppii lukemaan 1. kouluvuoden aikana. ...
Keywords
lukemaan opettaminen esi- ja alkuopettaja alkuopetus esiopetus opetusmenetelmät oppimateriaali saamen kieli opetus saamelaiset äidinkieli lukutaito oppiminen pohjoissaame kirjoitusjärjestelmät kielelliset vähemmistöt opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001271803

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Bedretdin, Filiz (2020)
    Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta 

    Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)
    Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
  • Esiopetuksen laaja-alaiset osaamisalueet kouluvalmiustaidoissa: Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä kouluvalmiudesta 

    Moilanen, Laura (2018)
    Kouluvalmius on laajasti tutkittu aihe, ja kaksi eri koulutusastetta tiukasti toisiinsa yhdistävä tekijä. Tämä tutkimus tuo uuden näkökulman kouluvalmiuteen vuonna 2016 voimaan tulleiden Esiopetuksen opetussuunnitelman ...
  • Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa 

    Salo, Emilia; Hakkarainen, Ella (2019)
    Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka näyttäytyvät merkityksellisinä lapsen koulupolun ...
  • Digital solutions for multilingual learning environments : the case of GraphoGame™ adaptations in Kenya 

    Puhakka, Carol Suzanne Adhiambo (University of Jyväskylä, 2015)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre