dc.contributor.advisor | Alanen, Riikka | |
dc.contributor.author | Viinikainen, Salla | |
dc.date.accessioned | 2019-03-18T11:07:04Z | |
dc.date.available | 2019-03-18T11:07:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63190 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ikääntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ikääntyvien yhteistoimintaprojekti, jonka sisällöissä korostuivat lukutaitoa tukevat harjoitteet. Lukemaan oppimista tarkastelevan näkökulman lisäksi tutkimus keskittyy kuvaamaan eri sukupolvien välistä vuorovaikutusta lasten kokemana.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Siihen osallistui kaksitoista ensimmäisen vuosiluokan oppilasta, ja tutkimusaineisto koostuu heidän kertomistaan kokemuksista. Aineistonkeruu toteutettiin kaksivaiheisena vuoden 2018 alkupuolella. Ensimmäisessä vaiheessa menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua pienryhmissä. Toisessa vaiheessa oppilaat piirsivät kokemuksistaan, ja haastattelut toteutettiin keskustelutilanteina piirustusten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetel-mänä laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan oppilaiden kokemukset omasta oppimisestaan ja lukutaidossa kehittymisestään eivät olleet tämän tutkimuksen keskiössä. Lasten oma-aloitteisesti tekemässä reflektiossa korostuivat sen sijaan vuorovaikutukselliset seikat ja kokemukset toiminnan mieluisuudesta. Oppilaat kuvasivat kokemuksiaan sekä ikääntyvistä että ikääntyvien kanssa toteutetusta yhteistoiminnasta pääasiassa myönteisillä ilmaisuilla. Tutkimustuloksista muodostuneet kuvauskategoriat ovat yhteistoiminnan kuvailu, vuorovaikutus ikääntyvien kanssa, kokemukset lukemaan oppimisesta, kokemukset yhteistoiminnan merkityksellisyydestä sekä merkityksellisinä koetut aktiviteetit ja harjoitteet. Lisäksi yhteistoimintaprojektin maskotit näyttäytyvät lasten piirustuksissa keskeisessä roolissa.
Tutkimuksen tuloksissa esiin nousi lasten ajatteluun ja kokemusmaailmaan liittyvä luonnollinen pyrkimys konkretiaan. Tutkimustulokset tarjoavat viitteitä siitä, minkälaiset työtavat ovat kannattavia, ja mitä asioita lapset kokevat merkityksellisinä, kun toteutetaan eri ikäpolvia yhdistävää toimintaa. | fi |
dc.format.extent | 97 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ikääntyvät | |
dc.subject.other | lasten kokemukset | |
dc.subject.other | lukemaan oppiminen | |
dc.subject.other | sosiokulttuurinen oppimiskäsitys | |
dc.title | Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201903181890 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |