Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia liikunnanopetuksessa oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Kohderyhmänä toimivat liikuntaa opettavat alkuopetuksen opettajat, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla on ADHD. Tavoitteena oli selvittää millaisia niin haastavia kuin myönteisiä tilanteita heillä on syntynyt lasten kanssa, joilla on ADHD. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, millaisia tukitoimia heillä on käytössä ja kuinka niitä tulisi kehittää haastavia tilanteita ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa. Vastaavia tutkimuksia opettajien kokemuksista liikuntatuntiympäristössä oppilaiden kanssa, joilla on ADHD, ei ole tehty. Tutkielma tuo uusille opettajille lisää tietoa toimivista tukitoimista, mutta myös tietoa siitä kuinka tukitoimia tulisi kehittää, jotta opettajat saisivat varmuutta toimimiseen oppilaiden kanssa, joilla ADHD.
Aineisto kerättiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisen avoimen haastattelun avulla. Tutkielman tekemistä ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys, sillä tarkoituksena oli tutkia kokemuksia sekä tulkita niitä. Haastatteluun osallistui viisi koulutukseltaan pätevää alkuopetuksen opettajaa eri pituisilla kokemuksilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Aineisto pelkistettiin, ryhmiteltiin ja luokiteltiin eri alaluokkiin. Kokemukset jakautuivat haastaviin ja myönteisiin kokemuksiin. Opettajien työkokemuksella oli vaikutusta siihen, kokivatko opettajat tilanteet haastavina vai myönteisinä. Haastavia kokemuksia kuvailtiin selkeästi enemmän. Opettajien kokemat haastavat tilanteet jakautuivat neljään alaluokkaan: osallistumisen haasteet, ympäristön haasteet, tarkkaavuuden haasteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen haasteet. Myönteiset kokemukset koettiin tilanteissa, joissa tukitoimia hyödynnettiin onnistuneesti. Opettajien eniten mainittuja tukitoimia olivat henkilökohtainen ohjeistus ja tunnin rakenne. Heidän vähiten mainitsema tukitoimi oli positiivinen palaute. Opettajat kokivat, että riittävillä resursseilla, tiedon lisäämisellä, oman opettamisen reflektoimisella sekä ympäristön muutoksella olisi positiivinen vaikutus haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn tukitoimien hyödyntämisen näkökulmasta.
Pitkän työkokemuksen positiivinen vaikutus opettajien kokemuksiin on samassa linjassa muiden tutkimusten tuloksien kanssa. Opettajien kokemat haasteet liikuntatunneilla olivat yhteydessä tunnettuihin ADHD:n oireisiin. Vähäisen aikuisten määrän nähtiin vaikuttavan negatiivisesti turvallisuuteen, tilanteiden ennaltaehkäisyyn sekä hallittavuuteen. Liikuntatuntiympäristölle tyypilliset useat häiriötekijät lisäsivät häiriökäyttäytymistä muiden tutkimusten tuloksien mukaisesti. Tällä oli vaikutusta opettajien jaksamiseen työssä. Positiivinen palaute on muiden tutkimusten mukaan yksi tärkeimpiä tukikeinoja oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Tässä tutkielmassa positiivinen palaute oli kuitenkin yksi heidän vähiten mainitsemistaan keinoista. Opettajat toivoivat, että liikunnanopetuksessa otettaisiin entistä tehokkaammin huomioon erityistä tukea tarvitsevat riittävien resurssien sekä tiedon lisäämisen muodossa. Tutkielman päälöydöksenä oli tarve kehittää tukitoimia perustuen opettajien tarpeeseen sekä tapaan toimia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
"Mä ajattelen niitä lasten onnistumisen kokemuksia" : opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisessa omassa työssään
Laitinen, Mari (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta osana omaa työtään. Tutkimus on toteutettu pienessä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimukseen ... -
Oppilaiden psyykkinen oireilu yläkoulun liikunnanopetuksessa opettajien kokemana
Vento, Veera (2021)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta sekä opettajien ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun synnyttämiin haastaviin tilanteisiin liikunnanopetuksessa. ... -
Ryhmäjaot liikunnanopetuksessa : tarvitaanko tyttöjen ja poikien omia liikuntaryhmiä?
Rikkonen, Toni (2022)Suomessa liikunnanopetuksen opetusryhmät on jaettu pitkään sukupuolen mukaisiin erillisryhmiin. Viime vuosina tyttöjen ja poikien yhteiset ryhmät eli sekaryhmät ovat alkaneet yleistyä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena ... -
9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
Kuittinen, Ilari; Laine, Topias (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9. -luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä turvallisuudesta ja tarkastella, onko liikunnan opetusryhmällä tai sukupuolella yhteyttä oppilaan kokemukseen turvallisuuden osa-alueista. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.