Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ikääntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ikääntyvien yhteistoimintaprojekti, jonka sisällöissä korostuivat lukutaitoa tukevat harjoitteet. Lukemaan oppimista tarkastelevan näkökulman lisäksi tutkimus keskittyy kuvaamaan eri sukupolvien välistä vuorovaikutusta lasten kokemana.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Siihen osallistui kaksitoista ensimmäisen vuosiluokan oppilasta, ja tutkimusaineisto koostuu heidän kertomistaan kokemuksista. Aineistonkeruu toteutettiin kaksivaiheisena vuoden 2018 alkupuolella. Ensimmäisessä vaiheessa menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua pienryhmissä. Toisessa vaiheessa oppilaat piirsivät kokemuksistaan, ja haastattelut toteutettiin keskustelutilanteina piirustusten pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetel-mänä laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan oppilaiden kokemukset omasta oppimisestaan ja lukutaidossa kehittymisestään eivät olleet tämän tutkimuksen keskiössä. Lasten oma-aloitteisesti tekemässä reflektiossa korostuivat sen sijaan vuorovaikutukselliset seikat ja kokemukset toiminnan mieluisuudesta. Oppilaat kuvasivat kokemuksiaan sekä ikääntyvistä että ikääntyvien kanssa toteutetusta yhteistoiminnasta pääasiassa myönteisillä ilmaisuilla. Tutkimustuloksista muodostuneet kuvauskategoriat ovat yhteistoiminnan kuvailu, vuorovaikutus ikääntyvien kanssa, kokemukset lukemaan oppimisesta, kokemukset yhteistoiminnan merkityksellisyydestä sekä merkityksellisinä koetut aktiviteetit ja harjoitteet. Lisäksi yhteistoimintaprojektin maskotit näyttäytyvät lasten piirustuksissa keskeisessä roolissa.
Tutkimuksen tuloksissa esiin nousi lasten ajatteluun ja kokemusmaailmaan liittyvä luonnollinen pyrkimys konkretiaan. Tutkimustulokset tarjoavat viitteitä siitä, minkälaiset työtavat ovat kannattavia, ja mitä asioita lapset kokevat merkityksellisinä, kun toteutetaan eri ikäpolvia yhdistävää toimintaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28121]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ikääntyvien osatyökykyisten asiakkaiden kokemuksia yhteistyöstä työkykykoordinaattorin kanssa
Surakka, Johanna (2016)Jokaisella on oikeus osallistua tasa-arvoisesti yhteiskunnan toimintaan ja tehdä työtä. Osatyökykyisten työntekijöiden ja työnhakijoiden työllistymistä tai työssä jatkamista tukevat keinot ovat pirstaleisia ja niiden ... -
Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Marttila, Juho Salomoni (2016)Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ... -
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä
Kotavuopio, Laura (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ... -
"Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa
Lehtinen, Jenna-Maria (2019)Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.