Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?
Andersen, L. K., & Ruohotie-Lyhty, M. (2019). Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/mita-on-kielitietoisuus-ja-miten-se-nakyy-koulussa
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2019Discipline
Soveltava kielitiedeCopyright
© Kirjoittajat, 2019
Kielitietoisuus on termi, joka tulee usein vastaan virallisissa opetusta
koskevissa dokumenteissa ja kuvauksissa. Terminä se voi kuitenkin tuntua
epämääräiseltä ja kielitietoisuuteen kasvattaminen tästä syystä hankalalta
tehtävältä. Tämä artikkeli pyrkii näyttämään, mitä kielitietoisuutta tukeva
toiminta luokkahuoneessa käytännössä voi olla. Artikkeli pohjautuu
tanskalaiseen toimintatutkimukseen, jossa kolme opettajaa yhdessä tutkijan
kanssa kehitti malleja kielitietoisen toimintakulttuurin luomiseksi koulussa.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/mita-on-kielitietoisuus-ja-miten-se-nakyy-koulussaPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28974860
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Jaetaan kielitietoisuutta!
Vaarala, Heidi; Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019) -
Monikielisyyttä ja kielitietoista pedagogiikkaa tukevaa opettajankoulutusyhteistyötä Tansaniassa
Nikula, Tarja; Aalto, Eija; Niiranen-Kilasi, Katri (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Monikielisyys ja kielitietoisuus puhuttavat Tansaniankin kouluissa ja opettajankoulutuksessa. Kerromme artikkelissa yhteistyökokemuksistamme tansanialaisten opettajankouluttajien kanssa ja vierailuistamme kouluilla. Mitä ... -
Valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavista tekijöistä
Hyppönen, Pauliina (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella millaisten tekijöiden perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kuvailevat vaikuttavan suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää niitä konkreettisia ... -
LUKILOKI-koulutuksesta eväitä monilukutaidon opetukseen
Lehtinen, Auli; Luokomaa, Sanna; Mäkinen, Elina; Nousiainen, Tuula; Ruotsalainen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2020)LUKILOKI-täydennyskoulutus on tarjonnut tutkimustietoa ja käytännön työkaluja yli 1800 opettajalle varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Koulutus keskittyy oppimisen ja motivaation tukemiseen, monilukutaitoon, ... -
Varhainen kielen oppiminen ja kielitietoisuus
Mäntylä, Katja (Turun yliopisto, 2021)