Quality in videogames : good design practices
Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. Hyvällä käytänteellä tarkoitetaan tämän tutkimuksen yhteydessä ratkaisuja, jotka johtavat positiiviseen käyttäjäkokemukseen. Malleja verrataan keskenään tutkimuksen edetessä toisiinsa ja yhteisiä nimittäjiä malleissa on valittu esittämään erinäisiä laadullisia tekijöitä, jotka ilmenevät videopeleissä, jotka ovat viehättäviä, viihdyttäviä, käytettäviä, pelattavia ja muut vastaavat tekijät, jotka kielivät hyvistä suunnittelu käytänteistä. Nämä käytänteet kategorisoidaan uuden määritelmän alle, joka antaa keskitetymmän kuvan moniulotteisesta videopelien rakenteesta.
Asiasanat: videopelit, pelattavuus, käytettävyys, laatu, heuristiikat This research is focused on qualitative factors in video games. The research is conducted by looking into existing heuristic models that present good design practices as their foundation. In the context of this research good design practices mean implementations that lead to positive user experience. These models are compared between each other and common nominators are picked to present different qualities in video game that are engaging, entertaining, usable, playable and overall done with good design choices. These qualities are categorized under new categorical perspective that offers more solid basis for understanding the dimensional structure of video games.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5369]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Peliteoria osana videopelien suunnitteluprosessia
Sormunen, Santeri (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan peliteorian hyödyntämismahdollisuuksia videopelien suunnittelussa. Tutkielman lopputulokset ovat lupaavat, mutta aihe vaatii vielä lisää tutkimusta yleistääkseen peliteorian hyödyt. -
Associations between Sports Videogames and Physical Activity in Children
Ng, Kwok; Kaskinen, Ari-Pekka; Katila, Rauli; Koski, Pasi; Karhulahti, Veli-Matti (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Objective: The aim of the study was to examine the associations of sports video gaming behaviour in the sociological concept of Physical Activity Relationships (PAR) and to see if sports video gaming differs by gender. Methods: ... -
Differences in Immaterial Details : Dimensional Conversion and Its Implications for Protecting Digital Designs Under EU Design Law
Antikainen, Mikko (Springer, 2021)The paper considers three main questions: the legal status of digital designs from the perspective of EU design law, whether the protection is tied to the reproduction of physical products, and whether the scope of protection ... -
Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
Kuutti, Elina (2021)Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. ...