Differences in Immaterial Details : Dimensional Conversion and Its Implications for Protecting Digital Designs Under EU Design Law
Antikainen, M. (2021). Differences in Immaterial Details : Dimensional Conversion and Its Implications for Protecting Digital Designs Under EU Design Law. IIC : International Review of Industrial Property and Copyright Law, 52(2), 137-168. https://doi.org/10.1007/s40319-020-01010-0
Julkaistu sarjassa
IIC : International Review of Industrial Property and Copyright LawTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© The Author(s) 2021
The paper considers three main questions: the legal status of digital designs from the perspective of EU design law, whether the protection is tied to the reproduction of physical products, and whether the scope of protection covers dimensional conversion such as using a 3D design in 2D form or vice versa. There are two sets of views regarding dimensional conversion: the “abstract” and the “concrete” view. These two different attitudes towards the scope of protection influence the manner in which the protectability of digital designs is assessed. In the “abstract” protection, it would not matter whether a product only exists as a digital image and not as a physical shape. In the “concrete” view, the protection of digital designs is more problematic, as the scope of protection is often tied to the reproduction of an actual physical product. The paper argues that, under CJEU jurisprudence and EUIPO practice, most of the open questions regarding the protection of digital designs and dimensional conversion can be considered as solved. The CJEU has chosen “abstract” protection over “concrete”, thus broadening the scope of protection at the EU level. This means that the digital use of non-digital designs can now be seen as infringing. As a consequence, in the future, right holders should put more care into evaluating the limitations and exceptions. The paper points this out with regard to the issues that are of relevance for the gaming industry, as this is where the use of digital designs is most versatile and relevant.
...
Julkaisija
SpringerISSN Hae Julkaisufoorumista
0018-9855Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47831445
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1364]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Artificial Intelligence and EU Design Law
Antikainen, Mikko; Härkönen, Heidi (Edward Elgar, 2024)This Chapter inspects the possibilities for AI-driven design to receive protection under EU design law, paying special attention to digital designs. The Chapter notes that the concept of ‘designer’ does not necessarily ... -
Quality in videogames : good design practices
Pylkkönen, Taneli (2019)Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. ... -
Great expectations : Learning the boundaries of design rights
Heikkilä, Jussi; Peltoniemi, Mirva (Elsevier BV, 2019)We present a case study of an increase in design right filings and concurrent design right litigations in an industry that previously had little experience of design right protection. The motives for and outcomes of filing, ... -
Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tikkanen, Henrik (2020)Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ... -
Peliteoria osana videopelien suunnitteluprosessia
Sormunen, Santeri (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan peliteorian hyödyntämismahdollisuuksia videopelien suunnittelussa. Tutkielman lopputulokset ovat lupaavat, mutta aihe vaatii vielä lisää tutkimusta yleistääkseen peliteorian hyödyt.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.