dc.contributor.advisor | Rousi, Rebekah | |
dc.contributor.author | Pylkkönen, Taneli | |
dc.date.accessioned | 2019-03-04T09:32:57Z | |
dc.date.available | 2019-03-04T09:32:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63010 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. Hyvällä käytänteellä tarkoitetaan tämän tutkimuksen yhteydessä ratkaisuja, jotka johtavat positiiviseen käyttäjäkokemukseen. Malleja verrataan keskenään tutkimuksen edetessä toisiinsa ja yhteisiä nimittäjiä malleissa on valittu esittämään erinäisiä laadullisia tekijöitä, jotka ilmenevät videopeleissä, jotka ovat viehättäviä, viihdyttäviä, käytettäviä, pelattavia ja muut vastaavat tekijät, jotka kielivät hyvistä suunnittelu käytänteistä. Nämä käytänteet kategorisoidaan uuden määritelmän alle, joka antaa keskitetymmän kuvan moniulotteisesta videopelien rakenteesta.
Asiasanat: videopelit, pelattavuus, käytettävyys, laatu, heuristiikat | fi |
dc.description.abstract | This research is focused on qualitative factors in video games. The research is conducted by looking into existing heuristic models that present good design practices as their foundation. In the context of this research good design practices mean implementations that lead to positive user experience. These models are compared between each other and common nominators are picked to present different qualities in video game that are engaging, entertaining, usable, playable and overall done with good design choices. These qualities are categorized under new categorical perspective that offers more solid basis for understanding the dimensional structure of video games. | en |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | heuristics | |
dc.subject.other | gameflow | |
dc.subject.other | categorization | |
dc.subject.other | re-organization | |
dc.subject.other | game mechanics | |
dc.subject.other | playability | |
dc.title | Quality in videogames : good design practices | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201903041713 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.subject.yso | suunnittelu | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | leikit (tuotokset) | |
dc.subject.yso | usability | |
dc.subject.yso | planning and design | |
dc.subject.yso | games | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | game design | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | computer games | |
dc.subject.yso | plays and games | |