Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden myönteisillä tunneilmaisuilla on oppitunnilla sekä miten opettaja vastaa näihin myönteisiin tunneilmaisuihin. Tutkimusaineistona oli kuuden eri koulun yleis- ja erityisopetuksen oppitunneilta kerätty videoaineisto (N = 60 tuntia). Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti.
Tutkimustulokset osoittivat oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen saavan oppitunneilla viisi eri funktiota: oman tai ryhmän onnistumisen vahvistaminen, viihdyttäminen, opetuksen sisällön kehuminen, yhteenkuuluvuuden rakentaminen sekä iloa tuottavan tiedon jakaminen. Opettajien vastaustavat näihin tunneilmaisuihin olivat joko tunneilmaisun jakaminen, sen hyväksyvä vastaanottaminen, huomion kiinnittäminen tunnin aiheeseen tai tunneilmaisun sivuuttaminen. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että yhden oppilaan myönteinen tunneilmaisu näytti herättävän myönteisiä tunneilmaisuja myös muissa oppilaissa ja lisäävän luokan ilmapiirin myönteisyyttä. Lisäksi huomattiin, että vaikka opettajalla on valta myönteisiin tunneilmaisuihin vastaamistavoillaan joko vahvistaa tai tukahduttaa ilmaisua, oppilaat näyttivät jatkavan myönteisten tunteiden ilmaisua opettajan sivuuttamisesta huolimatta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Liljamo, Riina; Pöyliö, Laura (2016)Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ... -
Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Toivainen, Janita (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ... -
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa
Vehkakoski, Tanja; Rantala, Anja (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017)Keskustelukumppanin puheen toistaminen tarjoaa henkilölle, jolla on käytössään rajalliset kielelliset resurssit, mahdollisuuden osallistua aktiivisesti keskusteluun. Tällaiseen toistamiseen on suhtauduttu aikaisemmissa ... -
Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
Virta, Veera (2016)Opettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ...