Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ja miten oppilaat reagoivat näihin eri tapoihin. Tutkimuksen aineisto koostui 25 oppitunnin videomateriaalista, joka kerättiin kolmessa avoimen oppimisympäristön alakoulussa vuosina 2017–2021. Tutkimuksen osallistujina olivat kymmenen luokan oppilaat (n = 299) ja heidän kanssaan työskentelevät opettajat (n = 24) ja koulunkäynninohjaajat (n = 6). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysin menetelmällä. Aineistosta löydettiin neljä tapaa, joilla opettajat jakoivat oppilaat pienryhmiin: opettaja nojautui etukäteen päättämäänsä ryhmäjakoon, opettaja jakoi oppilaat spontaanisti ryhmiin, opettaja kehotti oppilaita muodostamaan ryhmät tai opettaja salli yhteistyön itsenäisiä tehtäviä tehtäessä. Oppilaat reagoivat erilaisiin ryhmänmuodostustapoihin suuntautumalla tehtävään, ilmaisemalla myönteisiä tai kielteisiä tunteitaan, pyrkimällä turvaamaan oman sosiaalisen asemansa, huolehtimalla vertaisen ryhmään pääsystä sekä päätymällä työskentelemään yksin joko tietoisena valintana tai tahtomattaan. Tutkimuksen perusteella siirtymät pienryhmätyöskentelyyn olivat vuorovaikutustilanteena kaikkein sujuvimpia ja sosiaalisesti vakaimpia, kun opettajat nojautuivat aikaisemmin suunnittelemaansa ryhmäjakoon. Muissa ryhmiinjakotavoissa esiintyi runsaasti oppilaiden keskinäistä sosiaalista neuvottelua ja potentiaalisesti turvattomuutta herättäviä tilanteita, tai oppilaiden oli vaarana päätyä työskentelemään yksin.
...
This master thesis tackles the question of how teachers divide pupils into small groups and how pupils respond to these different ways. The data consists of 25 video recorded lessons from three different Finnish primary schools with an open learning environment. The participants in the study are the pupils (n = 299) from 10 different classes as well as the teachers (n = 24) and the classroom assistants (n = 6) working with them. The data is analyzed with conversation analysis. Four different ways of dividing pupils into small groups were found: teachers plan the groups before a lesson, divide the groups spontaneously during a lesson, let pupils decide the groups, or allow pupils to cooperate during independent tasks. Pupils responded in five different manners: they were task-oriented, reacted with positive or negative emotions, secured their own social position, took care of a peer’s group membership, or ended up working alone through conscious decision or unwillingly. According to the study transitions to small group work are the smoothest and socially the most stable when a teacher plans the group composition beforehand. The other ways of dividing groups may cause a lot of social negotiation among pupils and potentially insecure social situations, or some pupils might end up working alone.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Toivainen, Janita; Vehkakoski, Tanja; Niemi, Kreeta (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Tutkimme artikkelissa oppituntien aikaista pienryhmiin jakautumista alakoulun avoimissa, inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Kiinnostuksen kohteenamme oli, miten sosiaalinen inkluusio toteutuu opettajien jakaessa oppilaita ... -
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ... -
Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
Heimonen, Hanne; Räsänen, Vilma (2018)Aiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien ... -
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Collaborative knowledge construction in authentic school contexts
Arvaja, Maarit (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.