University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla

Icon
1.1 Mb

Authors
Toivainen, Janita
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ja miten oppilaat reagoivat näihin eri tapoihin. Tutkimuksen aineisto koostui 25 oppitunnin videomateriaalista, joka kerättiin kolmessa avoimen oppimisympäristön alakoulussa vuosina 2017–2021. Tutkimuksen osallistujina olivat kymmenen luokan oppilaat (n = 299) ja heidän kanssaan työskentelevät opettajat (n = 24) ja koulunkäynninohjaajat (n = 6). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysin menetelmällä. Aineistosta löydettiin neljä tapaa, joilla opettajat jakoivat oppilaat pienryhmiin: opettaja nojautui etukäteen päättämäänsä ryhmäjakoon, opettaja jakoi oppilaat spontaanisti ryhmiin, opettaja kehotti oppilaita muodostamaan ryhmät tai opettaja salli yhteistyön itsenäisiä tehtäviä tehtäessä. Oppilaat reagoivat erilaisiin ryhmänmuodostustapoihin suuntautumalla tehtävään, ilmaisemalla myönteisiä tai kielteisiä tunteitaan, pyrkimällä turvaamaan oman sosiaalisen asemansa, huolehtimalla vertaisen ryhmään pääsystä sekä päätymällä työskentelemään yksin joko tietoisena valintana tai tahtomattaan. Tutkimuksen perusteella siirtymät pienryhmätyöskentelyyn olivat vuorovaikutustilanteena kaikkein sujuvimpia ja sosiaalisesti vakaimpia, kun opettajat nojautuivat aikaisemmin suunnittelemaansa ryhmäjakoon. Muissa ryhmiinjakotavoissa esiintyi runsaasti oppilaiden keskinäistä sosiaalista neuvottelua ja potentiaalisesti turvattomuutta herättäviä tilanteita, tai oppilaiden oli vaarana päätyä työskentelemään yksin. ...
 
This master thesis tackles the question of how teachers divide pupils into small groups and how pupils respond to these different ways. The data consists of 25 video recorded lessons from three different Finnish primary schools with an open learning environment. The participants in the study are the pupils (n = 299) from 10 different classes as well as the teachers (n = 24) and the classroom assistants (n = 6) working with them. The data is analyzed with conversation analysis. Four different ways of dividing pupils into small groups were found: teachers plan the groups before a lesson, divide the groups spontaneously during a lesson, let pupils decide the groups, or allow pupils to cooperate during independent tasks. Pupils responded in five different manners: they were task-oriented, reacted with positive or negative emotions, secured their own social position, took care of a peer’s group membership, or ended up working alone through conscious decision or unwillingly. According to the study transitions to small group work are the smoothest and socially the most stable when a teacher plans the group composition beforehand. The other ways of dividing groups may cause a lot of social negotiation among pupils and potentially insecure social situations, or some pupils might end up working alone. ...
 
Keywords
siirtymä luokkahuonevuorovaikutus avoin oppimisympäristö keskustelunanalyysi oppilaat pienryhmät opettajat vuorovaikutus ryhmätyö alakoulu ryhmät oppimisympäristö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211285369

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24415]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla 

    Haimila, Henriikka (2019)
    Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ...
  • Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa 

    Heimonen, Hanne; Räsänen, Vilma (2018)
    Aiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien ...
  • Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla 

    Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ...
  • Collaborative knowledge construction in authentic school contexts 

    Arvaja, Maarit (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)
  • ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä 

    Könönen, Iiris; Pyhäjärvi, Elina (2022)
    Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre