Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
Opettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ja niiden avulla oppimista tapahtuu yhden oppilaan sijasta koko luokassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kysymyksiä oppilaat esittävät erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Lisäksi tutkittiin, millaisissa tilanteissa oppilaiden kysymykset esiintyivät ja miten opettajat vastasivat niihin. Tutkimuksen aineistona olivat videotallenteet 57 erityisopetuksen oppitunnilta. Aineistoa kerättiin sekä ylä- että alakoulun puolelta erityisluokista sekä osa-aikaisesta erityisopetuksesta. Aineistosta poimittiin kaikki vuorovaikutustilanteet, jotka saivat alkunsa oppilaiden oma-aloitteisista ja oppitunnilla käsiteltävään aiheeseen liittyvistä pohdiskelevista kysymyksistä, faktatietokysymyksistä sekä monimutkaista tiedonkäsittelyä edellyttävistä kysymyksistä. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat esittivät erityisopetuksen ympäristössä eniten syvällisiä ajattelustrategioita vaativia pohdiskelevia kysymyksiä. Oppilaat esittivät kysymyksiä opettajan vuoron keskellä, opettajan ja toisen oppilaan vuoropuhelun aikana sekä opettajan salliman tilan aikana. Opettajat reagoivat oppilaiden kysymyksiin antamalla oppilaalle suoran vastauksen, kääntämällä kysymyksen takaisin oppilaille sekä sivuuttamalla tai torjumalla oppilaan kysymyksen tai sen sisältämän aiheen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Liljamo, Riina; Pöyliö, Laura (2016)Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ... -
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ... -
Matematiikkaa vai suomea? : S2-oppijoiden oma-aloitteiset kysymykset peruskoulun matematiikan oppitunneilla
Lilja, Niina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2014)In recent years, learner-initiated actions have started to attract more and more attention in research on classroom interaction. It has been recognized that by taking the initiative and by actively contributing to the ... -
Student-initiated multi-unit questions in EMI classrooms
Duran, Derya; Sert, Olcay (Elsevier, 2021)This conversation analytic study investigates student-initiated multi-unit questions (MUQs) in whole class interaction. Based on a corpus of 30 hours of videotaped interactions from teacher education classrooms in an ... -
"Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
Turunen, Saara (2016)Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.