"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ahdistus ja tylsistyminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita oppilaat ilmaisivat erityisopetuksen oppitunneilla. Lisäksi tutkittiin, miten opettajat vastasivat oppilaiden tunneilmaisuihin ja millaisiksi tunneilmaisujen funktiot rakentuivat luokkahuonevuorovaikutuksessa.
Tutkimusaineistona olivat videotallenteet 18 matematiikan oppitunnilta. Analyysi aloitettiin sisällönanalyyttisesti poimimalla aineistosta oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja ryhmittelemällä ne niiden piirteiden mukaisesti neljään eri ryhmään: osaamattomuuden ilmaisuihin, ahdistuksen ja epäonnistumisen pelon ilmaisuihin, motivaation puutteen ja jaksamattomuuden ilmaisuihin sekä tahdon ilmaisuihin. Löydetyt tunneilmaisut analysoitiin edelleen keskustelunanalyyttisesti, jolloin ne luokiteltiin niiden funktioiden mukaan. Tunneilmaisujen funktioiksi muodostuivat avun pyytäminen, valittaminen, vastustaminen, ymmärryksen hakeminen ja epäonnistumisen välttäminen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajan tulkinnalla ja responssilla on vaikutusta siihen, millaisiksi oppilaiden tunneilmaisujen funktiot rakentuvat. Yleisimmin tunneilmaisujen funktioksi rakentui avun pyytäminen. Tämä voi johtua koulun institutionaalisesta tehtävästä, jonka vuoksi opettaja keskittyi opettamaan oppilaita ja tulkitsi monet oppilaiden tunneilmaisut avunpyynnöiksi. Jatkossa olisi tärkeää tutkia sitä, miten oppilaat kokevat opettajien responssit ja minkälainen vaikutus opettajan responssilla on oppilaan oppimiseen.
...
Alternative title
Oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ... -
Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
Virta, Veera (2016)Opettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ... -
"Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
Turunen, Saara (2016)Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan ... -
Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
Eskola, Annamaija; Kumpulainen, Katri (2017)TIIVISTELMÄ Eskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. ... -
Matematiikkaa vai suomea? : S2-oppijoiden oma-aloitteiset kysymykset peruskoulun matematiikan oppitunneilla
Lilja, Niina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2014)In recent years, learner-initiated actions have started to attract more and more attention in research on classroom interaction. It has been recognized that by taking the initiative and by actively contributing to the ...