Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa
Vehkakoski, T., & Rantala, A. (2017). Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa. Puhe ja kieli, 37(2), 77-99. https://doi.org/10.23997/pk.64344
Julkaistu sarjassa
Puhe ja kieliPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017.
Keskustelukumppanin puheen toistaminen tarjoaa henkilölle, jolla on
käytössään rajalliset kielelliset resurssit, mahdollisuuden osallistua aktiivisesti
keskusteluun. Tällaiseen toistamiseen on suhtauduttu aikaisemmissa
tutkimuksissa kahtalaisesti: sitä on pidetty joko ei-toivottuna ja poisopittavana
ekolalisena puheena tai sen on uskottu palvelevan kielitaidoltaan
heikomman keskustelijan vuorovaikutuksellisia tavoitteita. Tässä artikkelissa
tarkastellaan, mitä oppilaiden kaiuttavalla puheella tehdään ja miten
opettajat vastaavat siihen luokkahuonekeskusteluissa. Tutkimusaineisto
koostuu videotallennetuista oppitunneista autismiopetusryhmässä (N = 11)
ja yksilöllisen opetuksen pienryhmässä (N = 9). Aineistossa oppilaat
käyttivät kaikupuhetta responsseina joko opettajan uutta tietoa esitteleviin
lausumiin, ohjaileviin lausumiin tai kysymyksiin. Vuorovaikutustilanteiden
keskustelunanalyyttinen mikroanalyysi osoitti kaiuttamisen palvelevan
orientoitumisena opettajan vuoroon, korjausaloitteena, itseä ohjaavana
lausumana sekä sanojen opettelun keinona. Opettajien responssit oppilaiden
kaikupuheeseen olivat pääasiallisesti lyhyitä ja sen nopeasti ohittavia.
Opettajien taito tunnistaa kaikupuheen kommunikatiivisia tehtäviä on
tärkeää, jotta lapsen toimijuus ja hänelle merkitykselliset asiat saisivat tilaa
keskustelussa.
...
Julkaisija
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1458-3410Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/pk/article/view/64344Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27054385
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ... -
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Toivainen, Janita (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ... -
Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin ... -
Oppilaiden toimijuuden kehittyminen terveystiedon oppituntien luokkahuonevuorovaikutuksessa
Haatainen, Hanna (2016)Hanna Haatainen (2016). Oppilaiden toimijuuden kehittyminen terveystiedon oppituntien luokkahuonevuorovaikutuksessa. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu-tutkielma, 99 s., 4 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.